'Rakyat Sekarang Semakin Malas & Memilih Kerja' - Nurulhidayah

Susulan 'diserang' dari pelbagai pihak, Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid, tampil memberikan responnya biarpun bakal mengetahui penjelasannya itu seperti tidak mendatangkan faedah. Namun, berdiri di atas berani kerana benar, beliau tetap mahu menjawab segala tuduhan yang dilemparkan kepadanya.


Rasanya saya perlu jawab dua kenyataan secara serentak. Saya juga adalah rakyat. Tetapi sebelum itu? Berapa umur korang? Korang sendiri tidak ambil pusing untuk membaca latar belakang pemimpin.

Ingat Timbalan Perdana Menteri (TPM) Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi cakap ikut suka-suka dia? Ingat dia bercakap sebab dia lahir-lahir saja terus menjadi TPM? 

Dia, Ahmad Zahid Hamidi, bercakap berdasarkan dari pengalaman dia. Berbanding dengan zaman 70'an dia, rakyat Malaysia sekarang memang semakin malas dan memilih kerja. 

Nak tahu berapa gaji saya selepas grad dulu? Gaji saya dulu RM1,700 dan pada ketika itu ayah saya bukan seorang menteri pun! Masa zaman sekolah dulu, saya curi-curi kerja di medan selera di Jaya Jusco Alpha Angle, Wangsa Maju sebab nak tambah duit poket. Cuti semester, saya kerja dengan production house untuk mencari pengalaman. Korang semua tak boleh juga cakap ikut sedap tekak sendiri sebab saya pun ada tekak saya sendiri untuk bercakap. 

Apa maksud korang 'Orang Atasan'? Apa maksud korang 'by rakyat'? Saya juga adalah rakyat! Saya bukannya kaum kerabat mana-mana istana atau anak raja. Jadi tolong fahamkan di sini dengan jelas. 

Saya bercakap bahasa pasar agar orang senang menerima dan faham. Or else ada ke so called anak orang atasan lain yang korang semua kenal melayan 'rakyat' seperti yang saya buat sekarang? Ada? Tak ada kan? 

Jadi tolonglah, selain daripada cuba mendesak saya berada di situasi korang, cuba berada di situasi saya terlebih dahulu. Banyak isu perlukan penyelesaian bersama, bukannya menambahkan masalah secara berjemaah. - Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid | PIXEL MEDIA

7 comments

Yazid Hadzrim said...

Bicara dgn org berilmu lebih mendatang menfaat dari bebicara dgn org yang jahil...

tin kosong yg diisi emas permata.. besuara pedas semberono saja...
rakyat kebanyakan jga yg terasa.. sbb rakyat biasa2 kerja bagai nk mati.. tp xkaya2... kna himpit GST sini dan sana.. yg miskin dcukai pula...

Oh banglesia..
Anak kera disusukan.. anak sendiri kelaparan.. yg sedihnya bila anak sendiri bersuara minta keadilan.. ditibai dibedal disimbat sesedap rasa.. fizikal kena emosi pn kena.. hurm.. itulah malaysia...

Oh kebalesia..
Dulu raja je kebal.. itu kita x bantah kita suka...
Lama2... Pdana Menteri kebal.. bleh arah apa yg dia suka... lama2.. Menteri pulak kebal.. projek dtangan masyukk sini sana..
Lama2... bini menteri kebal...bleh beli apa yg dia suka..
lama2.. anak2 menteri kebal.. cakap lah apa saja.. BH METERO TIFI3 support punya..
Lama2.. adik beradik menteri kebal.. buka bank Bleh cas interest suka2..
Lama2... Laki menteri pmpuan kebal.. Loan2 bjuta2..


Lama2.... kami jgk yg menderita..

xpe.. tuan puan.. Malaysia Masih aman.. BR1M kan ada...



cici said...

perrgghh... gaji 1.7k lepas graduate ye dato..
masa stdy dlu duit dpt mna? datang begolek kutt..


maaflh bukn nak bngga diri.. dr skolh rendah lg sy dah bekerja, bukn mak bapa xda duit.. cuma semata2 nak ringankn bban mereka je..

pernah keja car wash? upah cari kayu api? kutip tin kosong? keja di tapak binaan?

itu yg di buat masa skolah rendah semata2 nak dpt buku rujukan dan fee skolah..

Dah graduate ya dato?
belanja study sapa bagi??

masa Uni Student, buat keja partime ke? brpa sngt tuu gaji dapt??
mesti mak bapa spport Dato kn..

Sy pun Student jg, PTPTN harap maaf, x buat.. fully payment, keja partime jg.. kdng tangguh smester sbb nak cari fee...

boleh ke dato ckp rakyat ni malas, pilih keja bagai..

yg dato lihat, itu hanya statistik pengangguran... g lah tengok keadaan rakyat sendiri.. tngok pada mak bapa yg daif.. tngok keja buruh... tngok sektor kilang.. pertanian..

berat mata memandang, berat lagi ekonomi yg krisis hari ini..

Unknown said...

ape yg korg niatkan utk brim ? pkerkan nseb kami drpd nseb ngre .. slsai kn yg bwh ni .. bru ngre x dpjak ... sng2 bwk mat nepal, bangla msuk ... klo ko nk untung kami ni mcm mne ? ko nk mkn untung sorg2 ? ape? dgn kmsukan bgla dll bleh nekkan productiviti kerja ... kslmatan kami terjmin ke ? yg baru msuk d bwa msuk , ko pke dorg tau undang ngre kte cmne .. len r yg dh kje lme ... n mmg kompem x wt hal ...yg baru msuk niii kte rsaukn krenah dy cmne ... dorg wt ngre dorg ni mcm dorg pnye .. bdye dorg , dy bwk ke dlm ngre kte , ko nk kte jd cm dorg ke pe ... ke ko nk ktrg anti pade pndatang nii ... ko kn pimpin ... ko pke la jln y tbek ...rjuk ulama , baru y len2 , igt jnji DIA ...


Amy Nbip said...

sebagai rakyat,saya nak juga tahu,pa jasa "dato" dah buat dengan negara sampai dapat gelaran 'DATO' secepat tue???

Wani said...

Kalau rakyat negara ni malas, kenapa kerja-kerja 3 beribu-ribu rakyat Malaysia boleh kerja kat Singapore, ke menteri yg malas nak fikir kebajikan rakyat tahu nak ambil untung saja, adakah betul angka2 statistik yg kita ada pd hari ni mengatakan hanya 3.2% rakyat mengaggur.
Kenapa rakyat Malaysia boleh kerja 3D di negara luar, tp di Malaysia majikan ambil kesempatan yg diberi kerajaan yg diterjui oleh menteri2 sekarang untuk ambil tenaga kerja yg lebih murah, dpt peluang jadi Menteri tolong la rakyat bukan ungkit dulu biasa susah, jangan la tolong kelauarga saja, tlg semua rakyat jelata.

Lyafiera Nordin said...

jentik anak tekak kau kang. alamakkk aiii.

tama lind said...

1.7k zaman dye brnilai tinggi..zaman kita gst lgi..mcm2.. xde istilah mls..bwk bangla..lme2 bangla pn dpt kerakyatan.. mcm zmn sblm mlaysia..

Powered by Blogger.