'Dahlah Takde Duit Mas Kahwin, Dimakinya Pula Bakal Mertua'

Gambar yang tersebar dipercayai pengantin perempuan dan pengantin lelaki yang terlibat.

KUALA LUMPUR - Meskipun penjelasan dari pihak sebelah perempuan yang memetik kenyataan dari Imam Masjid Khadijiah telah dikongsikan, namun netizen masih juga tidak percaya dan menyalahkan pihak pengantin perempuan. 

Ekoran itu, tampil ibu saudara dan kenalan rapat pengantin perempuan memberikan penjelasan dan menafikan laporan awal Kosmo! yang kononnya pengantin lelaki tidak bersalah. 

"Begini, soal yang bergaduh itu sebenarnya bukan kerana duit hantaran. Punca sebenar pergaduhan itu adalah kerana mas kahwin.

"Nak kahwin tetapi mas kahwin pun tak ada, kau rasa? Selepas itu, bila sebelah perempuan ini bertanya, dia pula (pengantin lelaki) boleh pula memaki hamun mak ayah pengantin perempuan. Tak ke kurang ajar? 

"Imam masjid pun cakap, puncanya sebab dia (pengantin lelaki) yang bercakap kurang ajar terlebih dahulu. Dia yang ajak bergaduh dulu. Takkanlah sebelah perempuan nak tengok sahaja kan?" kata Azrah Ayu Ohtman.

Menurut saudara rapat pengantin perempuan, Wanie Azwani, berkata, bukan sahaja mas kahwin tidak disediakan, malah lelaki itu sendiri sebenarnya tidak bekerja. 

"Kami bertanya tentang duit mas kahwin, lelaki itu boleh cakap tak ada. Tak terperanjat dibuatnya? Isu baki RM5,000 itu memang kami sudah berbincang sebelum ini dan bertolak ansur. Ini mas kahwin pun dia tak ada, apa cerita? Lepas itu, nak bersikap kurang ajar lagi?

"Sambil menangis, pengantin perempuan meminta pernikahan itu dibatalkan tanpa hasutan dari mana-mana pihak walaupun persiapan semua telah disiapkan," kata Wanie. - PIXEL MEDIA

11 comments

moteto said...

Mangkuk tuh bajet nak kawen free la tuh....emo dan sentap bile org tanya pasal mas kahwin...

shuk alzarafi said...

X caya laa.. 10 k duit hntaran buleh bgi x kn duit.mass kawin x de.. nk kencing agak2 laa.. musykil2

Harez said...

welll...memang imam tu tgk apa berlaku depan dia iaitu lelaki itu berkata kasar tetapi lihat kembali kenapa....di ceritakan sebelum ini kedua2 pihak bersetuju dengan hantaran rm15000 dimana pihak lelaki meminta rm10k dibayar sebelum majlis dan rm5k dibayar selepas majlis.

so apabila tiba hari akad nikah setelah kedua pihak buat persiapan. di dalam majid tersebut pihak perempuan meminta rm5k...ini berbeza dengan persetujuan sebelum ini. siapa xmarah dengan keadaan macam ni...so imam yang xtahu menahu dengan perjanjian rm5k itu boleh menyalahkan sikap pengantin lelaki yang kasar...tapi itu cuma penyaksian dari satu perspektif..kita kena lihat setiap perkara yang terlibat. benar kata pihak imam pengantin berlaku kasar, dan benar kata pihak pengantin perempuan isu mencetuskan pergaduhan ini adalah isu hantaran/mas kahwen....tapi kita perlu juga mempertimbangkan dari pihak pengantin lelaki bahawa perubahan pejanjian yang dipersetujui di saat2 lah sebenarnya mencetuskan huru-hara. walahualam.

wickedteddy mell said...
This comment has been removed by the author.
Mamak zul1984 said...

Dah tau xbekerja buat pe nk kawin...
Ak kurang fahm cmne pihak lelaki bleh bg
Duit hantaran sebnyk 10k..mane dia dpt?
Dah smpai masa nk akad nikah xtau ke
Ad duit mas kawin?nk kawin tahu..bab
Agama islam xtau..

farashoponline said...

Duit ni boleh jd punca org hilang akal n xde kewarasan ... mgkin dia da rasa terbeban..mgkin buat loan .. sbelum akad da terbayang bebanan yg nak ditanggung dgn gaji 1500 byr hutang loan 10k n tanggung isteri .. bila diri terbeban xdpt jln penyelesaian dia akn mula letak kesalahan pada punca masalah iaitu bakal mentua...bila hilang kewarasan rasa hormat pon takde dah .. sbb perasaan benci dah menebal dlm hati pada org yg menjadi punca

Unknown said...

lupa lak pemberita tanya
'berapa nilai Mas Kawen?'
silap2, dijawabnya 5ribu... >.<
10k leh simpan, takkan mas kawen ratus2 takleh sediakan kot? lain la kalau mas kawen tu 5ribu...
macam2 lah... wallahualam...

yat said...

Maaf ckp ye kalau dah tau lelaki tu tidak bekerja kenapa teruskan perhubungan dan berkahwin..bkn ke itu dah mengundang saja cari masalah..kenapa perlu plak kawin atas dasar suka sama suka...x paham la..masing2 tuduh menuduh...yg saya tak berkenan sbb bergaduh dlm tempat yg mulia dimana semua umat islam sepatutnya bersatu...x malu ke dgn Allah...

riduan abdullah said...

x kira sape btul or sape salah... sbagai manusia yg beragama islam harus ad sifat seorang muslim... terutama sikap sabar n saling hormat... kalu ye pun marah smpai hilang rasa sabar n hormat sesama manusia... at least hormati mesjid sbgai rumah allah... inilah yg brlaku kalu kita x gunakn otak n akal yg di kurniakn allah...sehabisnye mnngunakn hati n nafsu utk brfikir

Harez said...

saya orang terengganu...baru saya tahu hantaran dengan mas kahwen ni berbeza...kalau di pantai timur mas kahwen n hantaran adalah bende sama dan diserahkan kepada isteri(mengikut hukum syaraknya)

rupanya wujud mas kahwen dan hantaran berbeza......patutlah perkahwinan sekarang banyak yang tak berkat...banyak adat2 yang bertentangan dengan syarak(yang mana mahu menyenangkan pasangan tapi adat buat jadi menyusahkan).

bagi saya walaupun lelaki itu xbekerja..itu bukan satu isu...sebab dah di nyatakan melalui perkahwinan pintu rezeki akan terbuka...makna tau lepas kahwin dia dapat rezeki melimpah ruah. kena ingat Allah itu pemberi rezeki..kalau yang kerja gaji besar pun kalau Allah nak tarik nikmat...papa kedana nnti.

anyway kedua pihak patut kembali kepada ajaran islam sebenar....masing2 ada salah dan silap...manusia xsempurna..dan sebaik2 muslim adalah mereka yang mengambil pengajaran dan bertaubat.

Ardi gold said...

mahal benor mas kahwin dia sampai lelaki x mampu sediakan..hantaran nk 15k..mas kahwin agak2 berapa la gamaknya...lain la kalau mas kawin tu 15k memang la kena bagi sebelum nikah..itu biasanya kalau kahwin org kelantan..

Powered by Blogger.