Header Ads

  • Terkini

    Recent Posts:

    'Kalau korang tengok macam mana mereka uruskan kurma, pasti korang tak sampai hati nak makan tanpa cuci'


    Oleh Habibah Badar Bajrai

    Semalam kan, Kak Bib tanya, korang makan kurma, basuh ke tidak? Macam-macam jawapan yang Kak Bib dapat. 

    Ini nak cerita, bapa saudara Kak Bib, dia import sendiri kurma dari Madinah. Tiada menggunakan orang tengah. Jadi dia selalu pergi ke ladang, sampai ke kilang. Isteri dia follow dari belakang. 

    Isteri dia merangkap kepada mak saudara Kak Bib kata, kalaulah korang tengok macam mana mereka uruskan kurma, pasti korang tak sampai hati nak makan tanpa cuci. 

    Haih, bukan nak suruh basuh kurma itu macam basuh ikan ke, cuci pinggan. Cuci macam lalukan air begitu sahaja. Sekurang-kurangnya habuk-habuk yang melekat itu tanggallah kan? Warna kurma pun lagi cantik berseri. 

    Kurma itu bukan dipetik terus masuk ke kotak. Sebaliknya dicampak tanpa ihsan tanpa perasaan di tanah yang 'bersih' dulu. 

    Tak nak cerita lebih-lebih. Nanti korang makan tak kenyang, mandi tak basah, nanti siapa yang susah? Korang juga. 

    Kurma itu bila dah dijirus dengan air, terus tos. Tak perlu letak sabun atau shampoo. Kemudian keringkan dalam suhu bilik. Jangan lupa tutup, takut serangan/binatang tumpang lalu, kan. 

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad

    Powered by Blogger.