'Cucuh rokok tak pandang kiri kanan, apa ke babi sungguh perangai'


Sudah kerap ditegur, diberi peringatan bagai kepada golongan perokok. Namun masih ada yang kurang cerdik dan tidak mengendahkannya. Biarpun sudah banyak kes anak-anak kecil mengalami jangkitan kuman di paru-paru akibat terhidu asap rokok, golongan perokok yang tidak bertanggungjawab masih berdegil.

Dalam insiden yang dialami oleh Syapik Hassan baru-baru ini, seorang perokok dengan selamba mencucuh rokok di kedai makan, biarpun menyedari ada anak kecil berhampiran. Mahu saja si bapa bersuara, namun tidak mahu mengeruhkan keadaan dan hanya mampu bersabar.

INI gambar selfie tengah hari semalam di sebuah kedai makan di Pandan Jaya, Ampang. Selfie ini bukan saja-saja atau sebarang selfie, tetapi selfie penuh makna. 

Selfie ini sebagai peringatan kepada semua para perokok bangang di luar sana supaya mengurangkan kebangangan kalian di masa akan datang. 

Dulu aku juga merokok tetapi dah empat tahun lebih berhenti. Tetapi kalau aku nak cucuh rokok, aku tak bodoh macam brader dalam gamabr ini. 

Hello brader bajet acah-acah suwit pakai baju sedondon warna pink tetapi makan kedai tepi jalan, bajet romantik gitu. Ni aku nak tanya, sebelum cucuh rokok itu ada tak tengok kiri kanan? Anak aku yang umur belum sampai satu tahun itu duduk dalam kerusi budak betul-betul di sebelah kau. Jarak tak sampai dua kaki dari kau. Tak nampak ke? Ke kau nak makan kaki aku dulu baru kau nampak?

Aku dah lama gila tak mencarut tahu tak? Tetapi kali ini nak cakap, apa ke babi sungguh perangai? Serius aku sangat menyirap semalam tetapi masih mampu menahan sabar. Terus aku angkat anak aku, duduk dengan aku. Itu pun masih bau asap rokok kau di tempat aku duduk. Nasib baik dah habis makan (Doris baru nak habis makan), cepat-cepat bayar kemudian cepat-cepat blah. 

Nak merokok, terpulang pada kaulah, aku tak larang tetapi pergi jauh sikit. Duduk di luar sana, kiri kanan kedai tutup, duduk di kerusi kedai yang tutup itu. Tak boleh tinggal awek sekejap ke? Awek kau pun sama bangang 2 x 5, tak ada nak suruh pakwe dia yang hisap rokok jauh sikit ke apa. 

Sekian, done menyumpah. 

Sumber: Syapik Hassan