'Disuruh urut kaki, kemudian disurut urut kemaluan' - Pelajar tahfiz dakwa dicabul dan diliwat mudir

Loading...

Rata-rata ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke pusat tahfiz adalah kerana mahu melihat anak-anak mereka dapat mendalami ilmu agama dengan lebih luas lagi. Di sini juga, lahir satu produk yang dapat menyampaikan dakwah kepada orang ramai terutamanya generasi muda.

Namun, akhir-akhir ini pelbagai spekulasi timbul mengenai pusat tahfiz. Kerana setitik nila, rosak susu sebelanga.

Syed Azmi berkongsikan satu aduan yang disampaikan oleh seorang ibu mengenai anaknya yang menjadi mangsa cabul seorang pengetua di sebuah pusat tahfiz. Pada mulanya, mangsa dikatakan gembira dengan suasana pembelajaran di sana. Tetapi, kegembiraan itu hanya sementara apabila suspek mula melakukan perkara di luar jangkaan. 

DI CABUL / LIWAT sehingga lari. Kes yang di sampaikan pada saya malam ini oleh ibu mangsa:

Kepada Tuan Syed Azmi:

Assalamualaikum. Saya Ana (bukan nama sebenar) seorang ibu kepada Ady, bawah 12 tahun (belajar di sebuah tahfiz sehingga 1 juzuk berhenti kerana gangguan seksual). Saya ingin beritahu kepada tuan berkenaan kes anak saya Ady. 

Saya masukkan dia ke sebuah tahfiz berdaftar di bawah Majlis Agama Negeri  pada Januari 2018. Saya tahu kewujudan tahfiz ini melalui seorang kenalan yang anaknya juga belajar di tahfiz yang sama. Saya juga ada mencari maklumat berkenaan tahfiz ini di internet. Selepas saya berhubung dengan mudir tahfiz dan bertanyakan yuran dan pengajian yang digunapakai di situ saya pun berbincang dengan suami untuk memasukkan Ady ke tahfiz berkenaan. 

Setiap hujung bulan pihak tahfiz akan membenarkan anak-anak keluar outing. Pada 3 bulan pertama pengajian anak saya di sana, dia nampak sangat gembira dan bercerita dengan penuh semangat tentang kawan-kawannya dan dia berniat hendak belajar di sana sampai boleh menjadi seorang ustaz.

Bermula pada bulan April perubahan sikap Ady mula nampak. Ady dah jadi agak pendiam. Bila keluar outing dia tak banyak cakap. Dia juga menangis bila saya hantar balik selepas membeli barangan keperluannya seperti sabun dan ubat gigi. Apabila saya bertanya kenapa? Ady hanya menangis dan berkata "Rindu mama".

Saya sedikit hairan kenapa selepas beberapa bulan belajar,  dia dah selesa di tahfiz berkenaan tetapi menunjukkan reaksi begini. Namun saya memujuk diri saya untuk berfikir mungkin dia dah mula rasa tekanan dalam pembelajaran yang makin lama makin banyak yang perlu dia pelajari.

Cuti raya Aidilfitri mereka dapat cuti panjang. Ady asyik memujuk saya belikan dia PS4 menggunakan duit rayanya tapi saya tak benarkan kerana dia perlu fokus kepada pengajian agama bukan isi masa dengan bermain permainan video.

Menjadi kehairanan lagi, dalam waktu bercuti mudir dia selalu bertanya khabar Ady melalui telefon. Dia juga hendak bercakap sendiri dengan Ady. Saya tak pernah curi dengar perbualan mereka. Setiap kali ada cuti panjang sikit, mudirnya pasti telefon atau WhatsApp  bertanyakan Ady. Saya jadi hairan. Istimewa betul anak saya dimata mudirnya ni. Dia asyik memuji ketaatan Ady sebagai pelajar tahfiznya. Dia juga memuji saya amat beruntung mendapat anak seperti Ady. Saya amat bersyukur. 

Pekara sebenar terbongkar juga akhirnya. Jam lebih kurang 5 pagi saya dikejutkan oleh panggilan telefon dari nombor yang tidak dikenali dan Ady yang menelefon. Dia telah lari bersama dua orang lagi rakannya kerana gangguan seksual. Bagai nak luruh jantung mendengar apa yang Ady beritahu. Dia telah meminta bantuan penduduk Taman untuk menyembunyikan diri mereka bertiga sementara saya datang mengambilnya. Saya pula ketika itu berada out station atas urusan kerja suami. 

Saya meminta bantuan kawan untuk mengambil mereka bertiga dan bawa ke rumah ibubapa saya yang tinggal berdekatan dengan saya. Ayah saya mula interview  ketiga-tiganya dan memberitahu akan pergi membuat laporan polis. Dua orang pelajar yang lari bersama Ady diserahkan kepada penjaga mereka. Ady pula ayah saya bawa ke balai untuk membuat laporan berkenaan gangguan seksual yang dibuat sendiri oleh mudir tahfiz berkenaan. 

Mudir ditahan reman selepas beberapa jam laporan diterima. Ady dihantar ke hospital dan menerima rawatan di wad selama lebih kurang hampir seminggu. Saya sampai di hospital jam 12 malam dan dibenarkan untuk becakap dengan Ady selama 30 minit.

Ady kata dia disuruh urut kaki mudirnya lepas kaki naik ke betis, lepas betis mudir membuka seluar dan menyuruh urut kemaluan pula. Itulah permulaannya. Selepas itu bukan sahaja urut kemaluan lagi malah melakukan hubungan luar tabii. Mudir melakukan hubungan tersebut dengan dua pelajar lagi iaitu yang lari bersama Ady. Dia memanggil seorang demi seorang masuk ke bilik. Setiap hari sekerap tiga kali sehari pelajar dipanggil untuk melepaskan nafsu songsangnya.

Saya berurusan dengan pihak polis. Dalam proses penahanan itu, tahfiz masih beroperasi seperti biasa, seperti tak ada apa yang berlaku. Setelah tamat tempoh reman mudir dilepaskan dengan ikat jamin polis. Senangnya? Mudir dibenarkan pulang ke tahfiz yang mana pelajar masih ada di sana. Saya kebingungan. Kenapa tahfiz tak diarah tutup semasa mudir direman? Banyak yang saya musykilkan dan hairankan tentang perjalanan kes anak saya ni. 

Saya pula hanya menunggu polis memanggil untuk soal siasat. Saya dihubungi oleh dua orang ibu yang mana anaknya bekas pelajar tahfiz berkenaan. Anaknya juga mangsa orang yang sama dan melarikan diri dari tahfiz yang sama pada 2017. Mereka tidak buat report polis pada ketika itu kerana anaknya merasa malu bimbang dan trauma. Tetapi setelah ibunya mendengar tentang kejadian anak saya mereka report bertujuan menegakkan kebenaran dan ingin membantu kawan-kawan yang lain. 

Saya juga diberitahu mudir ini pernah dituduh pada 2015. Kes yang sama melibatkan pelajar tahfiz di negeri lain terhadap satu adik-beradik sehingga tahfiz tersebut di arah tutup. Maksudnya dah ada kes sebelum ni? Adakah diketahui, latar belakang diperiksa dan jika tahu kenapa pihak Jabatan Agama negeri biarkan orang yang sama menguruskan tahfiz?  Ini bukan kes kecil. Kenapa tiada apa-apa siasatan dan tindakan terhadap kes yang lama tu? Ada tanggapan atau adakah benar ada campur tangan orang berpengaruh?

Ada ibu yang mengadu anak mereka jadi nakal dan memberontak setelah berhenti tahfiz kerana gangguan seksual daripada mudir itu. Bukan dua bukan tiga malah lebih sepuluh mangsa yang saya dapat tahu berhenti atau lari dari tahfiz yang Ady belajar itu kerana tidak tahan dengan gangguan seksual dari orang yang sama. 

Saya rasa seperti anak saya dianiaya. Pihak mana yang harus saya harapkan? siapa yang hendak menegakkan keadilan terhadap mangsa-mangsa ini?  Sehinggalah hari ini seperti tiada apa-apa yang berlaku. Pihak polis hanya memanggil saya sekali untuk soal siasat dan menyuruh saya membawa Ady untuk rakaman percakapan. WhatsApp  yang saya hantar kepada inspektor yang mengendalikan kes saya juga tidak dibalas, seperti tiada jawapan. Saya diberitahu lagi yang tahfiz itu sudah mengarahkan pelajar-pelajar berehat di rumah masing-masing kerana proses berpindah di tempat lain pula."

From my interview:

Firstly, saya sudah membaca police report dan mengesahkan benarnya laporan polis di buat. Please understand kes sebegini melibatkan D11 siasatan jenayah seksual kanak-kanak, JKM dan Majlis Agama Negeri. Kesemua agensi yang saya pernah bekerjasama. Dan saya faham kekangan setisp agensi.

Laporan hospital telah dibuat. Perlu saya ingatkan, kalau kes sebegini, tak semestinya perlu ada koyakan dubur baru ada kes. Trauma akibat urutan kemaluan mudir tiada meninggalkan tanda, (oral sex pun tiada tanda, tunjuk kemaluan pun tiada tanda)- bukan bererti tiada kes tapi lagi sukar hendak buktikan. Cuma tekanan ibu bapa secara beramai-ramai yang membolehkan polis lebih mendapat detail. Jangan kata urut tu takpe dan kanak-kanak nanti lupa bila besar.

Berkenaan lari tiga budak. Ia di ketuai oleh seorang budak bawah 14 tahun dan dia sudah tidak tahan diperlakukan sedemikian dan mengajak kawannya dan Ady merupakan kawan sebilik kawannya. Sepatutnya berlima tetapi yang dua lagi takut dan salah seorang daripadanya anak yatim. Mereka lari keluar dan memohon perlindungan orang awam.

Lari bukan perkara yang senang. Dari satu bahaya boleh jadi bahaya yang lain. Tumpang di rumah orang asing, macam-macam boleh berlaku.

Dalam tempoh Ady masuk, seolah-olah mereka tahu sesama sendiri perkara tersebut berlaku antara mereka dan boleh berkongsi siapa kena apa dan bila macam berjadual. Lepas pencabulan sama ada mengurut ataupun liwat, mereka dibenarkan tengok TV atau main game di bilik Mudir. Reward.

Semua kanak-kanak yang terbabit termasuk yang tak lari kini dah keluar dari sekolah tersebut. Hampir 10 laporan polis dibuat dari mereka. Ady juga mula ceria kembali. Dia kini bersekolah tahfiz harian.

Kes Ady bukanlah kes budak nakal dimasukkan tahfiz. Dia seorang budak yang mempunyai cita-cita luhur. Ibu bapanya dah selidik yang terbaik.

It is not about the  school tetapi ketua sekolah iaitu mudir. Perlu diingatkan kes pencabulan is a kes penyalahgunaan kuasa. Power.

Ada unverified information lain seperti berlakunya bribery pemberian hadiah lain seperti tak payah belajar teruk sangat, boleh berehat dan hadiah seperti basikal dan kebendaan lain. Pangkat dalam jawatankuasa pengurusan juga ada di tawarkan untuk menutup cerita. Contoh sebegini tidak asing dalam kes-kes yang berlaku dalam institusi kanak-kanak yang lain yang saya rasa boleh di ambil iktibar.

Yes, malangnya si mudir ini dah balik ke tempatnya dan Ady selamat. Macam kes selesai. Tapi kira dah tutup ke kes tersebut? Habis anak-anak lain? Nasib kalau ada anak yatim macam mana kalau ada situ?

Kes masih dalam siasatan sehingga bukti nyata mudir bersalah. Ok fine. Now saya mohon setiap yang membaca untuk balik check, anak dan sedara yang bersekolah asrama bawah 13 tahun, campurke asrama bawah 13 dengan bawah 17? Ada pernah kes lari? Ada pernah mana-mana orang mintak urut (tak kisah seorang atau berdua), dibilik private atau khalayak? Just bagitau and nilai/bincang.

Kita tak ajar hak anak-anak kita. Yang penting malu keluarga. It is time to change.

Saya tahu memang kalau benar dan cukup bukti, kita perlu dapatkan keadilan. Marilah kita memohon pada Allah agar lebih banyak bukti keluar.

Sumber: Syed Azmi