Mesti Baca

Selebriti, Viral, Santai

(Video) Anak tercampak keluar dari Myvi, nyaris dilanggar kereta



Tular di media sosial semalam menunjukkan seorang kanak-kanak perempuan tercampak keluar dari kereta yang dinaikinya semasa membuat pusingan U dalam kejadian di Jalan Tasek Puteri, kelmarin. 


Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Zainal Mohamed Mohamed berkata, pihaknya mengambil maklum mengenai penularan video tersebut yang membabitkan sebuah kereta Perodua Myvi.


"Dalam kejadian itu, kereta dinaiki mangsa membuat pusingan U di persimpangan lampu isyarat di lokasi itu hingga mengakibatkan mangsa tercampak keluar dari kenderaan. 


"Seorang lelaki kemudian membantu mengangkat mangsa yang tertiarap di atas jalan sebelum menyerahkan kanak-kanak itu kepada seorang wanita tempata yang dipercayai ibu kanak-kanak terbabit," katanya. 


Kes itu kini disiasat mengikut Seksyen 31 (1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 iaitu mana-mana orang bertanggungjawab ke atas seseorang kanak-kanak didapati menganiaya, mengabaikan, membuat atau mendedahkan kanak-kanak itu dengan cara yang mungkin akan menyebabkannya mengalami kecederaan fizikal atau emosi. 



Akta tersebut memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi tempoh 10 tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan. 


Polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu untuk tampil membantu siasatan dengan menghubungi pegawai penyiasat kes, Inspektor Nik Nor Aqeela Nik Abdullah di talian 019-9260203 atau 03-61262222. 


Sumber: Harian Metro

'Kalau tak suka, terima kasih' - Dikecam buat cover lagu Tiara, Raffa enggan peduli kritikan netizen



Raffa Affar, penyanyi cover Indonesia yang baru-baru ini dikecam pelbagai pihak dan individu susulan tindakannya menyanyikan lagu popular, Tiara dari kumpulan Kris, dengan alunan dan nada dianggap tidak sesuai, tampil menjelaskan bahawa dia hanya mengikut arahan dari syarikat rakaman. 


Raffa yang mempunyai lebih empat juta pengikut di TikTok berkata, setiap orang bebas memberikan pendapat dan dia tidak boleh memaksa orang untuk suka atau sebaliknya. 


"Kalau mereka suka, Alhamdulillah, kalau tak ada yang suka, berterima kasih juga. Versi nyanyian saya ini juga adalah arahan daripada syarikat rakaman dan sudah dipersetujui oleh penerbit. Jadi, saya tak buat sesuka hati," katanya. 


Jelas pelantun lagu Cinta Sampai Mati itu berkata, dia tahu lagu Tiara popular pada 1991 di mana liriknya sangat puitis dan memilih lagu berkenaan untuk dinyanyikan semula mengikut versinya sendiri. 


"Saya tahu lagu itu popular pada 1991, saya tahu daripada syarikat rakaman dan saya pun mendengarkannya. Jadi, saya suka lagu yang mendayu-dayu sebegitu. Saya cuba membuat versi 'cover' sendiri. 


"Lagu ini dekat dalam hati saya dan saya berasa bahagia apabila dapat menyanyikan lagu ini. Lirik lagu Tiara ini sangat puitis dan saya mahu dengarkan lagunya yang lain," katanya. 


Dalam pada itu, Raffa berkata, dia dalam perancangan untuk membuat 'cover version' lagu daripada Dinamik dan Lestari. Malah, dia juga meminati kumpulan Floor 88 dengan lagunya berjudul Hutang yang dikatakan sangat popular di Indonesia. 


"Insya-Allah, saya juga akan berduet dengan penyanyi Malaysia iaitu Aiman Tino atau Khai Bahar. Jadi, doakan semoga perancangan ini dapat dicapai," katanya. 


Sumber: Harian Metro

Luiz beri dadah (naikkan nafsu syahwat) kepada 2 lelaki sebelum diperkosa



Seorang lelaki didakwa di mahkamah London atas pertuduhan memberi dadah afrodisiak (menaikkan nafsu syahwat) kepada dua lelaki untuk melemahkan mereka sebelum diperkosa. 


Tertuduh, Luiz Da Silva Neto, 35, memperkosa seorang lelaki dan melakukan serangan seksual terhadap mangsa lain di sebuah kotej di Middle Barton, Oxfordshire selepas mereka bertemu di kelab malam Raffles. 


Menurut laporan Metro UK, kedua-dua mangsa bangun dalam keadaan tidak berpakaian dan tidak menyedari apa yang telah berlaku ketika serangan berasingan pada November dan Disember lalu. 


Tertuduh menyasarkan lelaki heteroseksual kerana percaya mangsa tidak akan melaporkan kejadian itu kepada pihak berkuasa. 


Difahamkan, tertuduh mencampurkan dadah dengan minuman mangsa yang menyebabkan mereka khayal dan mengalami halusinasi. 


Mangsa pertama mendedahkan, dia tertidur dengan berpakaian lengkap tetapi sebaik saja bangun, dia mendapati dirinya berbogel dan terasa dirinya seperti lumpuh. Keesokan harinya dia ternampak picagari kosong dan yakin bahawa dia telah diberi dadah. 


"Ini pengalaman terburuk yang pernah saya alami. Saya heteroseksual, saya katolik dan ia adalah sesuatu yang perlu saya terima," katanya. 


Mangsa juga melabelkan tertuduh sebagai individu berbahaya kepada masyarakat dan perlu disumbat ke dalam penjara. 


Bagaimanapun, tertuduh mendakwa hubungan seksualnya dengan mangsa adalah dilakukan secara sukarela dan menafi dakwaan memberi dadah kepada mangsa. 


Juri di Mahkamah Oxford Crown membuat keputusan bahawa tertuduh bersalah di atas pertuduhan merogol, mencampurkan bahan dengan niat dan dua pertuduhan menyebabkan seseorang melakukan aktiviti seksual tanpa kebenaran. 


Mahkamah akan menjatuhkan hukuman terhadap Da Silba Neto pada Khams depan. 


Sumber: Metro UK, Harian Metro

(Video) 'Inilah punca dia jalan jem' - Pengguna bengang terpaksa beralah beri laluan kepada VIP



Tular di media sosial sejak semalam video luahan ketidakpuasan hati seorang penunggang motosikal yang mendakwa dia dan pengguna jalan raya lain terpaksa berhenti bagi memberi laluan kepada VIP. 


Berdasarkan klip video tersebut, lelaki itu mengatakan mereka terpaksa akur dengan arahan pihak berkuasa untuk berhenti sementara untuk memberi laluan kepada VIP, walaupun mereka sebenarnya juga perlu cepat sampai ke destinasi. 


Apabila konvoi kenderaan VIP lalu di hadapan, sekumpulan penunggang motosikal terbabit bertindak membunyikan hon sebagai tanda tidak puas hati.  


"Semalam kan ni? Kena tahan juga masa nak pergi kerja. Jadah punya VIP. Hadap je la jalan sesak macam orang lain. Penuh sumpah seranah dia dapat sepanjang jalan yang kena block tu. Semoga tak tenang hidup kau," kata Pakcik Bebel. 


Tidak kurang juga ada yang berpendapat, tindakan membunyikan hon itu akan memberi tanggapan yang salah kepada VIP berkenaan menganggap kehadirannya 'disambut baik' oleh orang awam. 


"Tahu-tahu sajalah VIP Malaysia ni, depa ingat kita dok sambut dia. Jenis syok sendiri, lepas tu bangga," kata Abg Cee. 



Sumber: Twitter Datuk Hensem

'Kalau tak nak pandangan jujur dari rakyat, takyah buat undian' - PMO dikecam netizen sebab padam tweet



Twitter rasmi Pejabat Perdana Menteri baru-baru ini cuba mendapatkan reaksi rakyat berhubung keberkesanan Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi yang diumumkan oleh Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, melalui undi di laman berkenaan. 


Bagaimanapun, undi tersebut dipadamkan selepas majoriti rakyat memilih jawapan 'Tidak Setuju'. 


93.1 peratus dari 1,503 pengguna tidak bersetuju dengan keberkesanan pasukan khas itu, 2.7 peratus bersetuju dan 4.3 peratus lagi memilih jawapan tidak pasti. 


Menurut laporan MalaysiaKini, undian itu dipadamkan tiga jam selepas dimuat naik. 




Tindakan pengendali Twitter memadamkan ciapan itu mengundang reaksi negatif dari netizen, lebih teruk lagi ada yang menyifatkan kerajaan sebenarnya tidak berminat dengan reaksi rakyat. 


"Kalau awak tak nak pandangan yang jujur dari rakyat, tak payah buat undian. Tindakan memadamkan tweet itu menunjukkan kerajaan tidak pernah berminat untuk mengetahui apa pandangan rakyat," kata Kalaivani Maniam. 


"Lain kali sebelum buat benda-benda macam ni, fikir dulu dengan mendalam. Apa objektif undian seperti ini? PR team Perdana Menteri memang lemah," kata Ramli Zainal. 


"Duit negara boleh hilang tanpa dikesan, setakat post Twitter, apalah sangat," kata Kak Ton. 


Sumber: MalaysiaKini

'Saya risau, telefon bimbitnya ditutup sehingga sekarang' - Suami bimbang, isterinya hilang selepas dihantar bekerja di pasar raya



Seorang wanita dilaporkan hilang selepas keluar bekerja di sebuah pasar raya dan suaminya kini buntu dan meminta orang ramai membantunya mencari wanita berkenaan. 


Mohd Saiful Nizam Hasan, 38, berkata, dia menghantar isterinya, Suhaily Mohd Isa, 34, ke tempat kerjanya pada jam 11 pagi di mana hari kejadian itu merupakan hari pertama isterinya bekerja di pasar raya tersebut. 


Bagaimanapun pada jam 6 petang, dia mendapati isteirnya tidak muncul sehingga jam 8 malam ketika dia datang menjemput wanita itu. 


Mohd Saiful kemudian bertanya kepada pihak pengurusan pasar raya, tetapi dia dimaklumkan isterinya tidak bekerja di situ. Malah, tiada rekod yang mengatakan isterinya bekerja dengan pasar raya tersebut. 


Tidak berputus asa, Mohd Saiful cuba mencari isterinya di sekitar kawasan premis itu sebelum menghubungi saudara, rakan, keluarga dan ibu bapa mentuanya untuk bertanya mengenai keberadaan Suhaily. 


Malangnya, semua yang dihubungi itu tidak mengetahui di mana Suhaily berada dan Mohd Saiful terpaksa membuat laporan polis mengenai kehilangan isterinya pada jam 9 malam di Ibu Pejabat Polis Daerah Mersing. 


"Saya risau dengan keselamatan isteri saya, bimbang berlaku perkara yang tidak diingini. Telefon bimbitnya ditutup sehingga kini," katanya. 


Pada masa ini, dia perlu menjaga dan menguruskan tiga anaknya yang berusia 11, 8 dan 5 tahun. Anak bongsunya pula kerap bertanya di mana ibu dan bila akan pulang ke rumah. 


Mohd Saiful berkata, dia dan isterinya tidak mempunyai sebarang masalah rumah tangga. Kini dia amat berharap orang ramai membantu mencari isterinya dan memaklumkan kepada balai polis berhampiran atau menghubunginya sendiri di talian 017-3246352 sekiranya mempunyai maklumat. 


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Mersing, Superintendan Cyril Edward Nuing mengesahkan menerima laporan tersebut dan pihaknya kini sedang menjalankan siasatan. 


Sumber: Berita Harian

Ramai ibu bapa daftar anak sertai persatuan silat selepas tonton filem Mat Kilau



Naib Pengerusi Persatuan Seni Silat Gayong Malaysia (PSSGM) Daerah Jempol, Ahmad Shafiq Zulkifli mengakui pihaknya banyak menerima pendaftaran semenjak filem Mat Kilau mendapat sambutan luar biasa dari orang ramai. 


Sejak tiga hari lalu, pihaknya menerima pendaftaran lebih 40 pelajar baharu yang mahu belajar silat, selepas didorong oleh ibu bapa mereka. 


"Ia cukup luar biasa memandangkan sebelum ini kami hanya menerima empat atau lima pelajar dalam tempoh setahun. Impak dicetuskan filem berkenaan menyebabkan ada ibu bapa yang mahu anak-anak mereka belajar silat. 


"Sebelum ini, silat kurang mendapat sambutan berikutan ada yang mendakwa ia hanya sekadar seni bela diri kampung, namun tayang filem Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan telah mengubah persepsi orang ramai," katanya. 


Ahmad Shafiq yakin, penyertaan baharu akan bertambah susulan dari pengaruh silat yang dipamerkan dalam filem tersebut yang memaparkan semangat juang yang tinggi, pembawaan watak persilatan, adab orang Melayu dan junjungan agama Islam yang tinggi. 


Bukan sahaja anak-anak muda yang menunjukkan minat, malah ada golongan dewasa berusia 50 tahun turut berminat menyertai mereka. 


Sumber: Harian Metro

Tak puas hati dijeling, cucu tampar nenek sebelum dijirus dengan air teh



Seorang pengawal keselamatan ditahan polis pada jam 8.26 malam kelmarin, Rabu, di Kampung Tasik Tambahan kerana menecederakan adik perempuan dan neneknya. 


Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Farouk Eshak berkata, suspek berusia 25 tahun itu pulang ke rumah dalam keadaan marah pada jam 9.30 malam, Selasa.


Suspek kemudian membaling baldi sehingga mengenai belakang badan adiknya berusia 23 tahun. Malah neneknya berusia 64 tahun turut ditampar dan dijirus dengan air teh suam pada seluruh badan. 


Tindakan suspek telah menyebabkan adiknya mengalami kecederaan tisu bahu dan neneknya pula cedera di bahagian pipi. Kedua-dua mangsa dibawa ke Hospital Ampang untuk mendapatkan rawatan. 


Siasatan awal mendapati, suspek bertindak di luar kawalan disebabkan tidak berpuas hati dengan jelingan adiknya semasa dia pulang ke rumah. 


Selain itu, suspek juga dikatakan mempunyai sifat baran yang akan mengamuk apabila tidak mendapat wang yang diminta. 


"Suspek masih mempunyai kedua ibu bapa, namun sudah lama bercerai dan tidak pernah berjumpa dengan bapa kandungnya. 


"Suspek direman selama empat hari untuk siasatan mengikut Seksyen 323/506 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja mendatangkan kecederaan dan membuat ugutan sehingga mendatangkan ketakutan," katanya. 


Sumber: Harian Metro

Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo