Mesti Baca

Selebriti, Viral, Santai

'Mungkin saya ada kacukan Cina' - Elon Musk mahu bertemu dengan 'kembarnya' di China



Bilionair Amerika Syarikat dan juga pemilik syarikat Tesla, Elon Musk, menyatakan hasratnya mahu bertemu dengan kembarnya, Yilong Ma, yang juga influencer di China. 


Wajah Ma yang mirip dengan Elon Musk itu, membuatkan lelaki berasal dari wilayah Hebi di Utara China itu menjadi popular, selepas videonya berdiri di sebelah sebuah kereta viral di media sosial, hujung tahun lalu. 


Video tersebut turut menarik perhatian Elon sendiri yang menyatakan hasrat mahu bertemu dengan Ma. 


"Mungkin saya ada kacukan Cina," seloroh Elon di Twitternya pada Disember 2021. 


Bagaimanapun Elon berkata, sukar untuk mengatakan wajahnya mempunyai persamaan dengan Ma disebabkan deepfake yang boleh dibuat pada masa ini, dalam ciapannya yang terkini pada Isnin lalu. 


Sehari selepas itu, Ma juga membalas ciapan Elon menerusi platform Weibo yang menyatakan dia juga mahu bertemu dengan bilionair itu. 


"Saya di sini dan mahu bertemu kamu juga. Saya sayangkan kamu, kamu hero saya," katanya. 


Difahamkan, Yilong Ma bukan nama sebenar lelaki itu. Nama tersebut adalah sebutan Mandarin bagi nama Elon Musk. 


@mayilong0 From Ma Yilong's love for Musk#elonmusk #tesla @mayilong0 @elonxmusk ♬ Sunroof - Nicky Youre & dazy


Disebabkan wajahnya yang mirip dengan Elon Musk, Ma kini mempunyai 229,000 followers di TikTok dan selalu memuat naik video yang melakonkan watak seperti Elon Musk yang dianggap sebagai abangnya. 


Sumber: Harian Metro

'Bodohlah kau gemok, bisinglah gemok! Tahulah aku, bab* kau ni!' - Suami maki & aniaya isteri sebab hal remeh



Hasrat seorang wanita berbuka puasa dengan keluarganya di luar ditemani suami dan anak tidak kesampaian di mana si suami bertindak menganiaya isterinya kerana berang disuruh segera menyiapkan diri. 


Mangsa yang dikenali sebagai Rose berkata, pada pagi hari kejadian sebelum keluar bekerja dia telah memaklumkan kepada suami yang bapanya mengajak mereka berbuka puasa bersama di luar. Si suami hanya sekadar menjawab, 'Okay'. 


"Hari ini ayah saya ajak berbuka kat luar. Jadi mak minta tolong saya booking tempat. Itu tiada masalah, apa yang bermasalah adalah sikap suami. Pagi-pagi saya dah beritahu yang petang ini ayah ajak berbuka di luar dan dia kata 'ok' je. 


"Selepas itu di belah petang, suami balik dari kerja pukul 3 petang. Saya pula masih bekerja dan balik pukul 5 petang. Saya call suami dan kata, jangan lupa program petang ini dan kalau boleh jangan tidur. Kalau dia dah tidur, memang susah nak bangunkan dia. Dia cakap, "Tahulah!". Saya diam je," katanya. 


Tepat pada jam 5 petang, Rose terus bergegas pulang ke rumah biarpun terpaksa meredah hujan lebat kerana teruja mahu berbuka puasa bersama keluarganya. 


"Saya excited nak makan ramai-ramai dengan keluarga di luar. Saya balik rumah, tengok suami masih tidur lagi. Saya kejutkan dia, dia mula buat perangai seperti sengaja berlengah. Padahal masa itu dah jam 6 petang. Saya diam dan pergi bersiap dulu. Mujur anak dijaga oleh mak. sebab bila saya kerja, anak saya memang dijaga oleh mak," katanya. 


Selesai bersiap, suaminya masih lagi tidur. Disebabkan geram, Rose memarahi suaminya dan meminta lelaki itu pergi mandi. Tetapi si suami membalas dengan kata-kata kesat dan berbaur penghinaan. 


"Bodohlah kau gemok, bisinglah gemok, tahulah aku, babi kau ni!" jerit si suami. 


Jam di tangan menunjukkan pukul 6.30 petang, Rose terpaksa menyuruh suaminya mandi cepat-cepat. Malah dia menyiapkan pakaian suaminya dan tidak semena-mena lelaki itu membaling tuala basah ke mukanya. 


"Dia boleh baling tuala dengan kuat di muka saya. Bayangkan tuala mandi tebal bila basah akan menjadi lebih berat. Memang sakit gila muka dan saya terus menangis. Dia boleh pula mengejak-ejek saya dan paksa saya cepat.


"Cepat-cepat! Kang lambat pulak! Bodoh gemok!"


Mengakui pedih mendengar kata-kata itu, Rose melawan dan mendakwa suami berkelakuan biadab dan melampaui batas. Tetapi, kata-kata itu dibalas dengan ketawa. 


"Saya geram, saya baling tuala itu kat badan dia. Lepas tu rak kasut pula terjatuh dan dia paksa saya kemaskan rak itu atau dia tak nak ikut saya. Sumpah sakit sangat hati saya. Saya cuma meminta dia bersiap untuk keluar berbuka bersama keluarga saya. 


"Bila saya tak nak ikut arahan dia (kemaskan rak), dia tinggikan suara dan nak pukul saya. Sebab kenangkan keluarga sedang menunggu, saya akur dan kemaskan rak itu sambil menangis tanpa henti. 


"Saya rasa penat sangat Ya Allah.. Bayangkanlah saya balik berhujan naik motosikal, sampai di rumah, dia boleh menyeksa saya macam ni. Saya menjerit kuat-kuat menyebabkan dia marah lalu  pergi ke dapur mengambil cawan berisi air dan kemudian disimbah ke muka saya. 


"Yang kau menjerit-jerit ini dah kenapa? Macam dirasuk hantu!"


"Saya terdiam sebab air termasuk dalam hidung, Ya Allah, sakit sangat! Saya terus melawan dan kata dia sudah melampau, sehingga berani memperlakukan saya macam tu. Sekali lagi dia pergi ke dapur mengambil mangkuk besar lalu diisi dengan air sebelum cuba menyimbah saya. Mujur sempat mengelak dan saya baling selipar ke muka dia. 


"Lelaki tak guna! Aku suruh kau bersiap ikut pergi makan je, sampai macam ni kau buat bini kau!?" 


Selepas kejadian itu, Rose mengambil keputusan untuk pulang ke rumah ibu bapanya. Kepulangannya dalam tangisan sudah dapat dijangka oleh keluarga siapa pelaku di sebalik kejadian itu. 


"Akhirnya saya pergi dengan anak je waktu berbuka puasa dengan keluarga. Saya peluk anak kuat-kuat, saya sedih sangat. Malam ini tak tahu nak balik rumah atau tidur di rumah mak saya. Entahlah. Dengan saya puasa-puasa penat balik dari kerja berhujan bagai, boleh dia buat saya macam ni," luahnya. 


Sementara itu ramai netizen bersimpati dengan nasib wanita itu tidak menafikan sememangnya ada lelaki berkelakuan seperti itu. Malah ada lelaki yang berani memukul pasangannya gara-gara hal remeh sedangkan mereka belum mempunyai sebarang ikatan yang sah. 


"Kalau kena kat aku, memang angkat kaki dan kemas baju balik rumah mak bapak sendiri. Memang tak ada nak jumpa lagi. Babai la,:" kata Maszuin. 


"Nak carut tapi puasa, menyirap je aku baca. Jomlah menyirap sama-sama, mana boleh aku menyirap seorang je. Semoga sis kita ini dilindungi Allah dan semoga semuanya baik-baik saja untuk dia," kata Hani. 


Sumber: Facebook

'Kita tak boleh sekat (video Aliff Syukri), sebab nanti kena saman' - Menteri K-KOMM



Biarpun Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah memanggil usahawan Aliff Syukri untuk hadir memberi keterangan berhubung video muzik raya kontroversinya itu, ada netizen yang masih tidak berpuas hati dan menggesa pihak berkuasa jangan membuang masa dan serta-merta menyekat video itu. 


Bagaimanapun, Menteri Komunikasi dan Multimedia. Annuar Musa, menjelaskan tindakan itu tidak dapat dilakukan kerana pihaknya tidak mempunyai hak untuk berbuat demikian. 


Tindakan menyekat terus video tersebut hanya akan menyebabkan pihak kerajaan disaman oleh individu berkenaan. 


"Kita tidak boleh sekat sebab nanti orang saman kita. Kalau nak sekat, kena (buat) berdasarkan undang-undang. Kementerian dan menteri tak boleh sekat, yang boleh sekat (adalah) mahkamah. 


"Kalau boleh sekat, macam-macam saya dah sekat. Tapi kita ada akta, maknanya kalau langgar undang-undang, baru boleh ambil tindakan," katanya memetik laporan dari Harian Metro, Rabu, 27 April 2022. 


Semalam, Aliff Syukri meluangkan masa selama lima jam memberi keterangannya di Ibu Pejabat SKMM berhubung penerbitan video muzik raya kontrovsinya itu. 


Selesai memberi keterangan, Aliff yang ditemui media berkata jangan salahkan isteri dan ibunya di atas perkara yang berlaku dan dia turut memohon maaf kepada semua sekiranya ada yang tersinggung dengan videonya. 


Hujung Januari lalu, Aliff berkata dia serik menimbulkan kontroversi dan mahu menjadi bapa yang baik dan ahli perniagaan yang profesional memandangkan anaknya sudah mula bertanya mengenai video viral yang membabitkan dirinya. 


Tersentak dengan pertanyaan anak itu membuatkan Aliff mengambil keputusan untuk tidak lagi menimbulkan kontroversi. Namun 'perubahan' itu hanya mampu bertahan selama dua bulan sahaja yang kemudian video muzik raya kontroversi yang menampilkan sekumpulan penari lelaki menari secara melampau. 


Sumber: Harian Metro

'Gi bank pakai buruk-buruk tukar duit raya RM2 juta jer'



Sikap segelintir individu menunjuk kekayaan diri di media sosial sudah menjadi trend. Namun tanpa sedar, trend itu mengundang pelbagai risiko kepada keselamatan diri dan keluarga, serta mungkin ada penjenayah yang sedang memerhati. 


Enam hari yang lalu seorang wanita yang juga pengasas produk susu memuat naik video dirinya menukar duit raya berjumlah RM2 juta di bank, mengundang perhatian netizen. 


Kapsyen wanita berkenaan yang dikenali sebagai Cikna, mengatakan dirinya hanya memakai 'pakaian buruk' ketika berurusan di bank tersebut dan bersyukur masih diberi layanan yang baik.


"Gi tukar duit raya kat bank pakai buruk-buruk je. Nasib baik orang bank layan. Tak tukar banyak pun, tukar dua juta je. Mesti FYP (masuk feed video popular) kan kalau ada duit. Hahaha," tulisnya. 


@farhanazahra91

Fyp ke tak ni, cikna tunjuk duit DUA JUTO katooo haha ayat nya ekora 🤣🤣🤣

♬ ANGKAT TANGANMU BESTIE - Omokucrut


Bagaimanapun, ada netizen yang mempertikaikan kebenaran video tersebut kerana pengeluaran wang dalam jumlah yang besar kebiasaannya dilakukan di kaunter khas, bukannya di kaunter biasa. 


"Dua juta tak ambil depan kaunter, ada bilik khas disediakan. Agak-agak la. Sis (saya) bukan hidup setahun dua," kata netizen bernama Liz. 


Kenyataan Liz itu menarik perhatian Cikna yang kemudian membalas dengan ayat berikut: 


"Nampaknya makcik (Liz) kena hidup lebih lama. Kita bukan privilege, kita private customer bank dah acik. Nak duit pun kita order dalam WhatsApp je," balasnya.


@farhanazahra91 Reply to @datinliz7 ♬ original sound - Farhana Zahra


Walaupun dituduh riak, ada yang tampil mempertahankan Cikna dan tiada salah jika Cikna memuat naik sebarang gambar yang berkaitan dengan aktiviti perniagaannya. 


"Sebab dia orang berniaga. Memang selalulah dia upload aktiviti dia, termasuklah upload gambar duit. Saya sebagai orang berniaga juga, tak nampak dari sisi mana dia dikatakan riak," kata Danis. 


"Matlamat tidak menghalalkan cara kak oi. Dalam Islam ada tiga perkara yang perlu dirahsiakan iaitu harta, umur dan keluarga. Kalau betul berniaga, tunjuk niaga apa dan kelebihan produk," kata Shahputera. 


"Kita beraya dengan apa yang ada, mengikut kemampuan kita. Pada yang terlebih mampu itu, tidak perlulah menunjuk-nunjuk. Para ulama sudah melarang kita menunjuk-nunjuk harta, bahagia, sakit dan umur," kata Atiqah. 


Sumber: TikTok Cikna


'ASP TikTok' masih dibenarkan bertugas seperti biasa



Walaupun sedang disiasat oleh Jabatan Integriti dan  Pematuhan Standard (JIPS) gara-gara membuat siaran langsung melalui aplikasi TikTok semasa melakukan operasi/pemeriksaan di sebuah pusat hiburan baru-baru ini, pegawai polis wanita berpangkat Asisten Superintendan terbabit masih dibenarkan bertugas seperti biasa. 


Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Razarudin Husain berkata, pihaknya akan melakukan siasatan adil terhadap pegawai itu dan dalam masa yang sama dia dibenarkan bertugas seperti biasa. 


"Siasatan kita perlu adil. Berkenaan pegawai polis yang membuat TikTok (live) semasa operasi, pihak Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard sedang menjalankan siasatan. Kita perlu satu siasatan yang adil. Adakah keperluan untuk dia viralkan semasa operasi itu perlu? 


"Mengikutkan maklumat operasi, tidak perlulah (bertindak demikian). JIPS akan menyiasat secara dalaman. Apa pun, semua peraturan yang ada sudah dikeluarkan, perlulah dipatuhi," katanya. 


Ditanya sama ada pegawai terbabit pernah melakukan perbuatan yang sama ketika bertugas di Johor Bahru, Dazarudin berkata, perkara itu masih dalam siasatan. 


Terdahulu, video rakaman (live) pegawai terbabit tular di media sosial dan mengundang pelbagai kecaman netizen yang mendakwa pegawai itu melanggar prosedur operasi standard (SOP) semasa bertugas.


Ada beberapa pegawai polis turut berpendapat perbuatan itu tidak sepatutnya dilakukan kerana bimbang wajah mereka dikenali dan akan menyukarkan operasi pihak berkuasa di kemudian hari, selain faktor keselamatan diri dan keluarga. 


Sumber: Harian Metro

2 penjawat awam terima rasuah masing-masing berjumlah RM50,000 & RM100,000 ditahan SPRM



Seorang penjawat awam lelaki di Putrajaya ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada Jumaat lalu kerana dipercayai meminta dan menerima rasuah sebanyak RM100,000. 


Suspek berusia 30-an yang bertugas di sebuah agensi kerajaan dilaporkan meminta habuan RM100,000 sebagai balasan memberi projek kepada beberapa syarikat berhubung kerja berkaitan sanitasi di pusat mengundi dalam Pilihan Raya Negeri di Johor, baru-baru ini. 


Siasatan SPRM turut mendapati, suspek dipercayai pernah meminta habuan lebih RM130,000 daripada seorang individu pada awal tahun 2022 untuk kerja berkaitan sanitasi. Tetapi individu terbabit hanya mampu memberi RM100,000. 


Suspek bersetuju dengan jumlah tersebut dan kemudian bertemu dengan individu berkenaan pada Jumaat lalu untuk menyerahkan wang suapan itu. 


Suspek ditahan bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 dan dibebaskan dengan jaminan SPRM sebanyak RM10,000 selepas tempoh remannya selama empat hari berakhir pada hari ini. 


Sementara itu dalam kes berasingan, seorang pembantu tadbir di Johor Bahru ditahan SPRM Cawangan Kluang kerana disyaki menerima rasuah kira-kira RM50,000. 


Suspek wanita berusia 30 tahun itu ditahan di Pejabat SPRM Cawangan Kluang pada jam 9 pagi hari ini selepas hadir memberikan keterangan. 


Menurut sumber, suspek pada tahun 2020 dan 2021 telah menerima wang rasuah daripada beberapa syarikat sebagai balasan memberikan kontrak pembekalan dan kerja penyelenggaraan di jabatan berkenaan. 


Suspek telah dilepaskan dengan jaminan SPRM setelah keterangannya diambil. Kes disiasat mengikut Seksyen 17 (a) Akta SPRM 2009. 


Sumber: Harian Metro

'Saya mohon maaf kepada masyarakat, jangan babitkan keluarga saya' - Aliff Syukri

Foto Aliff Syukri | Malakat Tribune


Usahawan Aliff Syukri dan mereka yang terbabit dalam video muzik raya kontroversi dipanggil ke Ibu Pejabat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk membantu siasatan, susulan pihak Kementerian Komunikasi dan Multimedia (K-KOMM) menerima banyak aduan mengenai video tersebut. 


Aliff tiba di Ibu Pejabat SKMM pada jam 9.58 pagi tadi dan telah memberi keterangan selama lima jam. Sebaik saja keluar, Aliff yang ditemui wartawan berkata, dia memohon maaf kepada semua yang berasa kurang senang dengan video tersebut. 


"Saya memohon maaf kepada masyarakat yang tersinggung dengan lagu, video dan saya nak minta maaf banyak-banyak. Saya memohon supaya jangan babitkan keluarga saya, mak saya. Mak saya sedang mengerjakan umrah. 


"Jangan salahkan isteri saya kerana dia tidak bersalah. Jangan salahkan bonda, bonda tidak bersalah," katanya yang juga berterima kasih kepada SKMM. 


Januari lalu, Aliff pernah mengatakan dirinya serik menimbulkan kontroversi kerana mahu menjaga imej diri dan keluarga, selain mahu menjadi ahli perniagaan yang sebenar. Kenyataan itu dikeluarkan kerana anak-anaknya mula bertanya mengenai video viral yang melibatkan dirinya.


Bagaimanapun, 'keserikan' itu hanya mampu bertahan selama dua bulan apabila Aliff tampil menerbitkan video muzik raya yang menampil sekumpulan penari lelaki melakukan tarian yang tidak sepatutnya, sekali gus mencemari kesucian bulan Ramadan, bulan yang mulia. 


Ibunya, Rozita Ibrahim, sebelum ini pernah menegur perbuatan anak lelakinya itu. Bagaimanapun teguran itu langsung tidak diendahkan dan penerbitan video itu tetap diteruskan. 


Sumber: Harian Metro

Beri impak serius kepada murid, KPM tegah guru rakam sesi PnP & upload ke media sosial

Foto sekadar hiasan | mStar Online


Kementerian Pendidikan (KPM) akan mengeluarkan suatu makluman atau garis panduan kepada guru yang membuat rakaman sesi pengajaran dalam kelas dan memuat naiknya di media sosial.


Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin berkata ada antara rakaman itu memberi impak serius kepada anak murid, terutama perbuatan mendedahkan pelajar atau anak murid yang sedang belajar.


"Jadi perkara ini kami sedang perincikan, apakah pendekatan paling sesuai dan kami juga telah maklumkan kepada guru untuk mengelak daripada melakukan perbuatan sedemikian kerana kesannya amat besar," katanya.


Beliau berkata demikian selepas menyempurnakan majlis pelancaran Generational End Game Anti Rokok 18 (GEGAR-18) di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Seri Putra di sini hari ini. Turut hadir ialah Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.


Terdahulu, tular dua video di media sosial yang membabitkan dua guru membuat siaran langsung melalui aplikasi TikTok yang mengundang banyak reaksi netizen. 


Bagi netizen, tindakan guru terbabit tidak wajar kerana guru perlu memberi tumpuan sepenuhnya ketika sesi pengajaran dan pembelajaran, bukannya mengutamakan siaran langsung di TikTok yang jelas sekali bukan ditonton oleh golongan pelajar. 


Selain itu, ada sesetengah guru meluahkan perkara yang tidak sepatutnya dalam siaran langsung, sekali gus menjejaskan imej warga pendidik seperti yang dilakukan oleh seorang guru wanita yang mendakwa dirinya lega apabila dapat mengajar 'kelas depan' berbanding 'kelas belakang' yang umum tahu merupakan kelas pelajar bermasalah. 


Tinjauan di media sosial mendapati, netizen menggesa Kementerian Pendidikan (KPM) mengambil tindakan tatatertib terhadap mana-mana guru jika didapati berbuat demikian agar menjadi pengajaran kepada guru lain. 


"Saya perasan cikgu sekolah rendah yang suka buat video-video TikTok ni. Tolonglah fokus mengajar tu, jangan duk gedik-gedik sangat," kata Dprincess Ofstar. 


"Setuju, ramai sangat cikgu TikTok dalam media sosial. Bila buat konten, selalu murid jadi 'bahan'. Cikgu syok je follower naik, nak jadi popular. Bila ditegur, sentap. Siap 'padan muka' waris," kata Roziana Baharom. 


Sumber: Bernama, Facebook

Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo