Mesti Baca

Selebriti, Viral, Santai

Plan nak jumpa bakal mertua tak jadi, janda dicekup bersama kekasihnya di hotel bajet Melaka



Awal pagi 5 Februari lalu, seorang janda dicekup bersama pasangannya di sebuah hotel bajet di Klebang kerana disyaki berkhalwat. 


Pengarah Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM), Datuk Che Sukri Che Mat berkata, pihaknya ketika itu sedang menjalankan Operasi Cegah Jenayah Syariah pada malam cuti Thaipusam. 


Semasa serbuan, pasangan terbabit didapati tinggal di dalam bilik tersebut secara berdua-duaan tanpa sebarang ikatan yang sah. Mereka juga gagal mengemukakan sebarang dokumen yang mengesahkan mereka mempunyai hubungan suami isteri.


Semasa disoal siasat, janda berusia 32 tahun itu menjelaskan dia baru pertama kali berjumpa dengan teman lelakinya yang lebih muda 10 tahun daripadanya. 


Mereka berkenalan melalui media sosial sejak tiga bulan lalu dan merancang untuk berkahwin, selain akan ke Kelantan pada hari itu untuk bertemu dengan keluarga teman lelakinya. 


Bagaimanapun, belum sempat bertemu dengan bakal mertua, mereka dicekup berkhalwat di hotel bajet tersebut. 


Selain pasangan itu, dua lagi pasangan lain turut ditahan kerana disyaki tinggal bersekedudukan dengan pasangan bukan muhrim. Kesemua yang ditahan berusia antara 23 hingga 50 tahun. 


Tiga pasangan berkenaan dibawa ke pejabat JAIM untuk diambil keterangan lanjut bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 53 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991. 


Sumber: Harian Metro

'Aku jamin korang akan dapat juga saman aku' - Aeril Zafrel beri peluang terakhir kepada pemfitnah untuk mohon maaf & padam tweet



Isu mengenai dakwaan beberapa pihak terhadap selebriti Aeril Zafrel kononnya telah dibayar untuk menghasut rakyat untuk menyokong parti Perikatan Nasional (PN), masih hangat diperkatakan. Walaupun Aeril telah memberikan amaran dan meminta beberapa individu terbabit membuat permohonan maaf, namun amaran itu langsung tidak diendahkan.


Kesal dengan apa yang berlaku, Aeril melalui kenyataan di Twitter tampil mencabar penama-penama akaun Twitter berkenaan untuk membuat laporan kepada pihak polis dan SPRM sekiranya merasakan diri mereka berada di pihak yang benar.




"Final. Ini bebenang. Cabaran terbuka pada mereka di gambar yang disertakan ini. Sementara proses memdapatkan ip address korang sedang dibuat, apa kata kalau korang benar, buatlah tuduhan atau fitnah pada saya dengan sejelasnya dan report polis serta SPRM?


"Tapi jangan lupa bawa bukti yang boleh mendukung pertuduhan korang tu. Nak mudahkan kerja saya, kalau berani lah, DM saya nama penuh dan alamat korang. Kalau boleh, bagi number phone sekali," tulisnya.









Aeril menjelaskan, dia berbuat demikian kerana mahu memberi pengajaran kepada pihak berkenaan dan juga kepada yang lain untuk tidak mengulangi perbuatan itu.


"Cepat sikit prosesnya. Tak sabar nak jumpa korang ni. Walaupun sepatutnya aku tak perlu layan sangat korang ni, jika ditinjau dari sudut followers. Tapi aku layan juga untuk raikan kebiadapan korang.


"Korang nak aku buktikan kenyataan aku? No problem, jumpa di mahkamah. Di dalam sana boleh sembang lebih sikit," katanya.


Dalam masa yang sama, Aeril menuntut mereka membuat permohonan maaf dalam tempoh 24 jam dan memadam hantaran fitnah berkenaan.


"Aku jamin korang akan dapat juga saman aku. Tapi aku bagi tempoh 24 jam pada korang untuk buat permohonan maaf terbuka dan delete post berkaitan.


"Kalau ikut law aku boleh saja tuntut nanti ganti rugi pada korang secara kiraan mudah RM10 x 490k dan belum  campur yang lain lagi.


"Supaya situasi 'makan tak abis' tak berlaku kat korang adalah lebih baik berkelakuan matang dalam berfikir dan bertindak. Aku harap korang tak berdegil dan tidak pula menyesal kelak dengan kedegilan diri sendiri.


"Pada yang lain dan baru mahu menyentuh fitnah dan tuduhan sama, saya sarankan supaya dibuat sejelas mungkin dituju pada aku dan isteri. Senanglah sikit nak proceed nanti.


"Tindakan yang bakal aku buat ini atas kapasiti peribadi dan isteri yang dipalit dengan tuduhan dusta dan fitnah ini sahaja," ujarnya.


Aeril juga menegaskan bahawa tindakan yang dilakukan tidak mewakili mana-mana parti politik.


"Ianya tidak mencerminkan mewakili parti politik berkaitan. Semoga yang lain matang dalam berpolitik," katanya.


Sementara itu beberapa individu yang dinamakan itu tampil menyahut cabaran Aeril dan memintanya meneruskan tindakan saman agar semua pertuduhan itu kelak akan dapat diketahui di mahkamah kelak sama ada benar atau tidak. 





Sumber: Aeril Zafrel

'Nak pemes sangat kan? Jap lagi kena tangkap la tu' - Identiti suspek sudah dikenal pasti, usaha mengesannya sedang dijalankan



Polis kini sedang mengesan seorang lelaki yang terbabit dalam kejadian membalingg botol minuman keras ke arah jalan raya, yang videonya tular di media sosial baru-baru ini. 


Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Noor Dellhan Yahaya berkata, pihaknya sudah mengenal pasti identiti suspek dan kini sedang berusaha mengesan keberadaan lelaki itu. 


"Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, sudah mengenal pasti individu terbabit dan tindakan mengesannya sedang dilakukan," katanya.  


Noor Dellhan turut meminta orang awam yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu untuk tampil menghubungi pihaknya untuk membantu siasatan. 



Terdahulu video berdurasi 1 minit 43 saat yang dimuat naik oleh pengguna TikTok SyrupBoy menunjukkan suspek sedang memegang botol minuman arak sebelum membalingnya ke arah jalan raya Lebuhraya AKLEH, berhampiran susur keluar ke Jalan Sultan Ismail. 


Lapor Harian Metro, suspek dipercayai melakukan perbuatan yang tidak bertanggungjawab itu dari sebuah residensi mewah di Jalan Cendana, Kampung Baru, Kuala Lumpur. 


Semasa kejadian itu berlaku, lebuhraya berkenaan sedang sesak dan tidak diketahui objek itu mengenai kenderaan yang sedang melalui lebuhraya itu.


Kes disiasat mengikut Seksyen 268 Kanun Keseksaan. 


Polis juga menasihatkan orang ramai yang tidak melakukan sebarang perbuatan yang melanggar undang-undang. 


Sumber: Harian Metro

Penjualan mercun akan dibenarkan tidak lama lagi, pendapatan kerajaan juga akan bertambah



Aktiviti pembakaran serta penjualan bunga api dan mercun dalam negara akan dibenarkan tidak lama lagi, tertakluk kepada peraturan serta garis panduan baharu yang akan dikeluarkan.


Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming berkata perkara itu dipersetujui dalam mesyuarat Jemaah Menteri semalam, sebagai antara langkah yang boleh meningkatkan pendapatan negara, dan kerajaan akan mengawal aktiviti penjualannya di peringkat sumber iaitu pemborong dan pengimport.


Katanya beliau menjangka pendapatan kerajaan akan bertambah menerusi pengenaan duti import kepada pemegang lesen, yang boleh menjangkau hingga ratusan juta, dan pengimportannya pula akan dapat dikawal selia dari segi undang-undang.


Beliau berkata sebelum ini segala bentuk keuntungan melalui aktiviti penjualan mercun dan bunga api ini dikaut oleh sindiket yang membawa masuk produk itu ke dalam negara secara haram ketika musim perayaan, dan dari segi keselamatan pula, tiada standard keselamatan ditetapkan, menyebabkan adakalanya berlaku kemalangan.


“Kita serah kepada Kementerian Dalam Negeri untuk buat panduan dan semua peraturan, bagaimana untuk mohon lesen. Kementerian Kewangan akan tetapkan berapa peratus cukai perlu dibayar,” katanya ketika ditemui pada Majlis Jalinan Muhibah sempena Tahun Baharu Cina 2023 di Putrajaya hari ini.


Sementara itu, Nga berkata pengusaha industri makanan dan minuman (F&B) di pusat bandar raya yang didapati gagal mengekalkan Sijil A untuk tahap kebersihan tandas, tidak dibenarkan memperbaharui lesen perniagaan bermula tahun hadapan.


Beliau berkata keputusan itu juga dipersetujui dalam mesyuarat Jemaah Menteri semalam sejajar dengan pendekatan tandas awam bertaraf ‘BMW’ iaitu Bersih, Menawan dan Wangi.


“Di peringkat kawasan bandar raya, semua pengusaha industri F&B outlet wajib mendapat sijil A untuk kebersihan tandas di restoran, hotel, warung kopi kedai mamak dan lain-lain.


“Maka dalam tempoh tiga tahun ini, kita jangka akan laksanakan dasar ini di seluruh negara, dijangka 18,000 buah tandas awam juga kita akan pastikan bersih, menawan, dan wangi, selaras dengan dasar Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan,” katanya.


Sumber: Bernama

'Nafkah RM6,000 sebulan yang diberi tak cukup, saya terpaksa kerja sambilan' - Emilia Hanafi



Emilia Hanafi, bekas isteri kepada Datuk SM Faisal SM Nasimuddin, memberitahu Mahkamah Majistret Kuala Lumpur semalam bahawa dia terpaksa bekerja secara sambilan menjual kerepek, roti jala, pulut kuning, rendang daging, jeli dan kek untuk menampung keperluan dia dan anak-anak.


Ini kerana katanya, wang nafkah berjumlah RM6,000 yang diberikan bekas suaminya itu secara bulanan adalah tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaannya bersama dengan tiga anak mereka.


"Saya tanggung anak-anak daripada segi sara hidup. Nafkah diberi tidak cukup dan anak tidak disediakan tempat tinggal. Saya terpaksa kerja sambilan dan uruskan anak seperti hantar dan ambil mereka dari sekolah. 


"Buat masa ini, saya dan anak-anak menumpang di rumah ibu bapa. Saya ibu tunggal kepada tiga anak lelaki berusia 10, 12 dan 17 tahun. 


"Anak sulung baru selesai menduduki peperiksaan Sijil Am Antarabangsa untuk Pendidikan Menengah (IGCSE). Anak kedua belajar di Tahun Lapan di sekolah menengah swasta antarabangsa di ibu negara, manakala anak bongsu pada Tahun Enam di sekolah sama," katanya.


Perbicaraan akan disambung semula pada 28 Februari ini. 


SM Faisal, 43, didakwa sengaja menyebabkan kecederaan ke atas bekas isterinya dalam kejadian di sebuah rumah di Desa Sri Hartamas di Brickfields pada 22 November 2015.


Pertuduhan itu dibuat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 326A kanun saman yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda hingga RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.


Sumber: Harian Metro

(Video) 'Saya mohon maaf, hanya meluah perasaan kecewa & melawak dengan ton suara yang tak boleh diterima' - Usahawan crepe akui kesilapan



Semalam, tular video seorang wanita meluahkan rasa tidak puas hati terhadap kakitangan pasar raya Lotus yang didakwa tidak membantunya mengangkat barang masuk ke dalam kenderaan selepas berbelanja RM5,000 di pasar raya itu. 


Dalam video itu, usahawan berkenaan yang dikenali sebagai Kieda juga mendakwa kakitangan Lotus berlagak dan disebabkan itu dia tidak akan menjejakkan kakinya ke pasar raya itu lagi. 


Baca: (Video) 'Punya berlagak staff dia, aku geram betul dengan Lotus!' - Influencer TikTok geram staff Lotus tak bantu angkat barang walaupun dah berbelanja RM5,000


Bagaimanapun, video itu mengundang banyak kecaman netizen yang tidak bersetuju dengan kata-katanya yang dianggap keterlaluan. 




Menyedari video itu tular dan dikecam ramai, Kieda akhirnya tampil memohon maaf dan menjelaskan dia hanya sekadar melawak dalam video tersebut. 


"Mengaku khilaf Kieda sebab melawak dengan ton suara yang semua tak boleh terima. Mengaku silap Kieda minta tolong yang ada di sekeliling pada waktu itu. Salah Kieda sebab tak bawa ramai staff.


"Dengan rendah diri, Kieda menyusun 10 jari untuk memohon ampun dan maaf atas video sekerat itu yang telah ditularkan. 


"Saya mengaku salah saya sendiri sebab saya ketika itu terlalu kecewa dan meluahkan perasaan kecewa saya sebagai pelanggan. Dan salah saya juga sebab saya minta tolong kakitangan Lotus untuk membawa 10 troli ke depan pintu utama, di mana van kami diparkirkan di situ," katanya. 


Dalam pada itu, Kieda menjelaskan sebelum ini dia selalu ke pasar raya Lotus dan dibantu oleh tiga kakitangan Lotus termasuk seorang pekerja warga asing tanpa bayaran. 


Namun pada hari kejadian, tiga kakitangan berkenaan tiada dan Kieda kemudian meminta bantuan daripada kakitangan lain. Tetapi mereka tidak dapat membantu atas sebab-sebab tertentu. 


Disebabkan itu, Kieda bersama dua lagi kakitangannya terpaksa menolak 10 troli itu sendiri. 


@kiedacrepe

Kieda minta maaf yaa semua šŸ«¶šŸ»

♬ Selawat Nabi Muhammad Saw - N.I.A


Kieda turut mengaku ada beberapa kenalannya turut 'menyertai' netizen mengecamnya secara terbuka dan akibatnya, dia terpaksa menyekat akaun-akaun kenalannya. 


"Untuk kawan-kawan yang tiada masalah dengan saya dan tiba-tiba ada masalah dengan saya, Alhamdulillah Allah tunjukkan jalan kepada saya untuk unfriend, block mereka sebab saya memang suka block orang. Betul saya mengaku suka block orang sebab saya tak suka simpan orang-orang toksik di keliling saya," katanya. 


Video tular itu turut mendapat perhatian pihak pasar raya Lotus yang kemudian memohon maaf kepada Kieda di atas kesilapan kakitangannya. 


"Kami di Lotus memohon maaf atas kesilapan staff kami," kata pengendali akaun TikTok Lotus Malaysia.




Dalam satu video lain, Kieda menjelaskan kakitangan kedainya tidak dibayar gaji untuk mengangkat barang pelanggan. 


"Team pekerja Kieda pun tak dibayar gaji untuk angkat barang tetamu kami. Tapi kami tau tak susah pun tolong orang. Tak boleh tolong dengan duit, kita tolong dengan tenaga. Ikhlaskanlah setiap pekerjaan Mu wahai kawan-kawan yang sedang mencari rezeki," katanya.


@kiedacrepe

Berat bahu belah kanan harini. Walaupun Kedai kecik tapi keberkatan yang dicarišŸ˜˜šŸ«¶šŸ»

♬ Neko Funjatta by Murakata Nonoka - Gray is the new pink


Sumber: TikTok Kieda Crepe, Twitter, Oh My Media

'Demi Allah, satu sen pun aku tak ambik' - Aeril Zafril nafi dibayar untuk hasut rakyat sokong PN



Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki baru-baru ini mengesahkan pihaknya telah membekukan beberapa  akaun Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), untuk membantu siasatan ke atas wang yang disyaki daripada hasil haram.


Belum sempat isu berkenaan reda, timbul pula dakwaan yang mengaitkan pasangan selebriti iaitu, Aeril Zafril dan isterinya, Wawa Zainal, kononnya telah dibayar oleh parti Perikatan Nasional (PN) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) untuk menghasut rakyat agar mereka menyokong parti berkenaan.




Bagaimanapun, Aeril yang menyedari dakwaan tersebut tular di Twitter, segera tampil membuat penafian.


"Fitnah ni…banyak kali dah aku jawab, tapi kali ni terpaksa lafazkan. Demi Allah, satu sen pun aku tak ambik," katanya.


Dalam masa sama, Aeril menuntut individu-individu terbabit membuat permohonan maaf secara terbuka terhadap dia dan Wawa dalam tempoh 12 jam atau berdepan dengan tindakan undang-undang.


Kurang dari tempoh itu, salah seorang individu terbabit tampil memohon maaf dan mengakui selama ini telah berburuk sangka terhadap pasangan berkenaan selepas terpengaruh dengan dakwaan tidak berasas yang tular di media sosial. 


"Saya memohon maaf atas tuduhan saya kepada Encik Aeril melalui tweet saya pada 1 Februari 2023 yang menyatakan Encik Aeril dan isteri beliau telah mendapat bayaran daripada PN untuk mempromosikan parti tersebut di TikTok. 


"Sememangnya selama ini saya telah bersangka buruk yang Encik Aeril dan isteri telah mendapat bayaran untuk tujuan promosi. Sesungguhnya, khilaf itu di pihak saya kerana tidak memeriksa betul-betul," kata Azrul Fitri melalui Twitternya hari ini.




Sumber: Aeril Zafril

(Video) 'Punya berlagak staff dia, aku geram betul dengan Lotus!' - Influencer TikTok geram staff Lotus tak bantu angkat barang walaupun dah berbelanja RM5,000



Seorang pempengaruh TikTok yang dikenali sebagai Kieda, dikecam teruk oleh netizen gara-gara meluahkan rasa tidak berpuas hati dengan layanan staff sebuah pasar raya.


Dalam rakaman video yang disiarkan secara langsung melalui aplikasi TikTok, Kieda mendakwa, kakitangan di pasar raya berkenaan tidak mahu membantunya mengangkat barangan yang dibeli untuk dibawa masuk ke dalam kereta. Walaupun barangan yang dibelinya itu keseluruhannya berjumlah RM5,000.


"Aku kedai yang kecik ni pun, aku hargai customer yang beli banyak. Aku tolong angkat, letak dalam kereta diorang," katanya. 


Disebabkan insiden itu, Kieda menegaskan dia tidak akan sesekali menjejakkan kaki ke pasar raya itu lagi selepas ini, melainkan dia berada dalam keadaan terdesak. 


"Aku geram, geram dengan orang-orang Melayu kita yang duk kerja situ. Tolonglah sama, berkira kerja," katanya lagi. 


Bagaimanapun, netizen mengecam kenyataan Kieda dan menegaskan bahawa tugas mengangkat barang pelanggan tidak ternyata dalam polisi kerja kakitangan di sebuah pasar raya.


"Kak, saya buat business pergi Lotus beli barang beribu jugak, angkat semua barang sendiri, tolak laa troli tayar juling tu 5, 6 kali masuk kereta. Rileks sudah, sejak bila staff Lotus tolong angkat barang kat hg? lol," kata Xxx. 


Seorang bekas pekerja serbaneka juga berkongsikan pendapat yang sama. "Sebagai bekas perkerja hypermarket, kedai tak ada polisi tersebut. Kalau kami nak buat, ikut atas ehsan kami lah. Kami tak buat, tak jadi isu, takda kena marah. Boleh kami tolong kalau mintak dengan cara baik. Kalau letak kat TikTok buang masa layan," kata Badri Akif.



Sumber: si_shorty

Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo