Mesti Baca

Selebriti, Viral, Santai

'Ayah jenis alim orangnya, tak suka hiburan atau jenis macam (K-Pop) ni' - Remaja reda koleksi barangan K-pop dibakar



Beberapa hari lalu, tular video seorang pelajar perempuan menangis apabila mengetahui koleksi barangan K-pop miliknya dibakar oleh bapanya. Hal itu mengundang banyak reaksi netizen. 


Tatkala ada yang menyokong tindakan si bapa, tidak kurang juga yang mengecam dan mendakwa ibu remaja itu sengaja memuat naik video tersebut untuk meraih publisiti murahan. 


Baca: (Video) 'Kalau tak suka dengan minat anak pun, jangan terus bakar' - Remaja menangis, koleksi barangan K-pop miliknya dibakar oleh bapa


Bagaimanapun, remaja berkenaan yang dikenali sebagai Tasha, 14, tampil memberi penjelasan dan meminta netizen tidak keterlaluan dalam memberi komen yang dibimbangi boleh mengguris perasan keluarganya. 


Berkata kepada mStar Online, video itu dimuat naik di TikTok sekadar untuk suka-suka dan luahan kenangan pahit buat dirinya bersama ibu. 


"Ayah jenis yang boleh dikatakan alim orangnya. Jadi, dia tak suka hiburan atau jenis macam ni.  Saya reda dengan apa yang jadi sebab tak nak sedih lama-lama. 


"Selama ini pun saya minat K-pop gitu-gitu je, tak lebih-lebih sangat. Selepas kejadian bakar itu, saya jumpa ayah dan katanya, 'Tak payah dah Korea-Korea ni'. Ayah tahu ada barang-barang ni sebab dia ternampak saya simpan kat sat tempat," katanya.


Menggulas mengenai sesetengah komen netizen, Tasha tidak menafikan ada komen yang agak keterlaluan tetapi dia memaafkan mereka. 


"Ada yang sampai kata hantar terus mak ayah yang macam ni kat rumah orang-orang tua. Bagi saya, ia agak keteraluan. Tapi saya maafkan, masing-masing ada pendapat mereka," katanya. 


Sementara itu, ibunya, Cik Atienn, juga memohon maaf berhubung penularan video itu sehingga menimbulkan banyak reaksi negatif. 


"Saya minta maaf di atas video anak saya yang viral hingga ke international. Ianya telah menimbulkan rasa tidak puas hati ramai orang dan marah dengan tindakan saya, serta telah membuka ruang kecaman terhadap keluarga saya.


@cikatienn

♬ original sound - NAUFAL ISA (نوفل) 🇲🇾

"Saya tiada niat untuk membuka aib sesiapa dan saya tak menyangka video itu viral dan trending. Saya maafkan semua yang mengecam dan memfitnah keluarga saya. Yang baik jadikan pengajaran, yang buruk jadikan sempadan," katanya. 


Sumber: mStar Online, TikTok Cik Atienn

(Video) Lelaki panah anjing sampai mati di Wangsa Maju, diburu polis



Tular di media sosial seorang lelaki nekad memanah seekor anjing liar sehingga mati dalam kejadian yang dilaporkan berlaku di Wangsa Maju. 

Ketua Polis Daerah Wangsa Maju, Superintendan Ashari Abu Samah berkata, pihaknya belum menerima sebarang laporan mengenai kejadian itu, tetapi pihaknya sedang mengesan suspek terbabit. 


"Tiada kertas siasatan dibuka setakat ini. Jika (suspek) dapat dikesan dan ditangkap, kita akan jalankan siasatan atas kesalahan penganiayaan terhadap binatang.


"Berdasarkan maklumat, kejadian berlaku pada 21 September di sebuah residensi di Wangsa Maju," katanya. 


Difahamkan, video itu ditularkan oleh Persatuan Haiwan Terbiar Malaysia (SAFM) selepas menerima maklumat dari orang awam. 



Saksi mendakwa dia ternampak suspek mengambil busur dan anak panah sambil mengekori seekor anjing terbiar sebelum bertindak memanah haiwan itu sebelum beredar dari lokasi kejadian. 


Saksi kemudian mencari haiwan itu dan mendapati anjing berkenaan sudah tidak bernyawa dengan anak panah tertusuk di bahagian kepalanya. 


Sumber: Kosmo, SAFM

Bayi perempuan baru lahir ditemui di tengah jalan



Seorang bayi perempuan yang cukup sifat ditemukan ditinggalkan di atas jalan raya di Jalan Kampung Korikot, Tambunan di Sabah awal pagi semalam.


Ketua Polis Daerah Keningau DSP Nor Rafidah Kasim berkata bayi perempuan itu, ditemukan orang awam pada pukul 1.05 pagi sebelum membuat laporan kepada pihak polis.


Beliau berkata pihaknya menerima laporan mengenai perkara itu pada pukul 2.38 pagi, dan siasatan awal mendapati, bayi perempuan tersebut ditemukan orang awam yang sedang dalam perjalanan pulang ke rumah.


“Bayi tersebut dalam keadaan dibalut dengan kain putih bercorak bunga. Pengadu terkejut dan terus mengangkat bayi itu masuk ke dalam kereta.


“Bayi terbabit kemudian dibawa ke Hospital Tambunan untuk pemeriksaan dan rawatan lanjut,” katanya dalam kenyataan hari ini.


Nor Rafidah berkata bayi perempuan tersebut dalam keadaan stabil dan masih mendapatkan rawatan di hospital berkenaan.


Beliau berkata kes disiasat di bawah Seksyen 317 Kanun Keseksaan dan orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat berhubung kes itu, diminta menghubungi pegawai penyiasat Inspektor Mohd Damsa Dahlan di talian 016-448 6747.


Sumber: Bernama

'Memang perut kau busung sampai mampos!' - 9 pelajar IPT rugi RM1,800 ditipu scammer rumah sewa



Hasrat sembilan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) untuk menduduki rumah sewa yang telah dibayar tidak kesampaian, apabila 'tuan rumah' menghilangkan diri dengan wang bayaran pendahuluan sebanyak RM1,800. 


Kejadian malang yang menimpa sembilan pelajar IPT terbabit dikongsikan oleh kakak kepada salah seorang mangsa di Twitter pada Khamis lalu, 22 September 2022.


Adiknya yang berusia 25 tahun itu juga telah membuat laporan polis pada jam 12.49 tengah hari, di hari yang sama di Balai Polis Parit Raja.


Menurut laporan, mangsa menemui iklan rumah sewa di laman Facebook pada 14 Ogos lalu menghubungi pemilik nombor telefon 017-9874935. Mangsa kemudian bersetuju dan membuat pembayaran pertama RM500 dan kedua RM400 ke akaun Maybank milik seorang wanita bernama Hajah Rosyatimah Haji Yakob. 


Pada 8 September, mangsa membuat pembayaran ketiga sebanyak RM900 ke akaun RHB milik seorang lelaki bernama Muhamad Farid Hazaz Hj Muhamad Fadzle, menjadikan jumlah keseluruhan yang telah dibayar kepada pihak 'pemilik rumah sewa' adalah RM1,800. Wang RM1,800 adalah hasil kutipan dari sembilan pelajar berkenaan.




Bagaimanapun pengadu berkata, adiknya dan lapan lagi rakannya telah menjadi mangsa penipuan. Hal itu menyebabkan mereka terpaksa mencari rumah sewa yang lain.


"Adik I dengan lapan kawan dia kena scam rumah sewa. Budak-budak nak masuk belajar pun kena scam ye. Nak dapat duit balik, mungkin tak dapat tetapi Muhamad Farid Hazaz, semoga kenyang makan duit haram itu. 




"Kawan-kawan adik I tengah stress nak mencari rumah sewa dalam masa singkat. RM1,800 mungkin tidaklah banyak mana, tetapi student.. duduk jauh pula dari keluarga. Rumah sewa pula kena scam. Dari merpati sampai ke ulat sampah semua kerja nak sakau duit orang. 



"Diorang dah lama mencari rumah sewa, kemudian 14 Ogos lalu dapat positive respond, rupanya false positif," katanya.


Jelas pengadu lagi, suspek menggunakan modus operandi dengan menggesa mangsa membuat pembayaran wang pendahuluan dengan segera atas alasan ada ramai pelajar lain yang mahu menyewa kediaman itu.


"Modus operandinya, dia gesa student bayar depo sebab 'ramai' student lain nak menyewa unit yang dia iklankan. Paling menyakinkan, dia kongsi gambar 'rumah sewa' entah dari mana. Ini bukan kali pertama si Farid Haraz buat kerja haram ni. 




"Kalau nampak nama dia, lari! Jaga keluarga korang, jangan sampai kena sakau Mamat Hazaz," katanya. 







Selepas tweet itu tular, pengadu menerima maklumat mengenai alamat kediaman dan gambar suspek. Dia menggesa suspek tampil bersemuka dengannya untuk menyelesaikan masalah itu. Tetapi sehingga ke hari ini, suspek enggan beri kerjasama. 


Netizen menasihatkan mana-mana pelajar IPT mahupun mereka yang sudah bekerja, perlu berhati-hati apabila mencari rumah sewa. Sebaik-baiknya datang bersemuka dengan ejen atau pemilik rumah sewa dan melihat sendiri keadaan kediaman tersebut sebelum membuat keputusan. 


"Memang banyak orang b uat scam rumah sewa. Modus operandi, sewa murah, suruh transfer deposit cepat sebab ramai duk chat dia nak booking. That why selagi tak pergi tengok rumah, tak pergi tengok kawasan rumah, don't simply transfer duit kat dia," kata netizen. 


Sumber: Twitter @wnnrftn

'Mohon MPKB-BRI sediakan pengurusan sisa pepejal, kerusi meja, hiasan bunga... untuk majlis bekwoh' - Nik Abduh dikritik netizen



Tular di media sosial 22 September lalu, surat permohonan dari Pejabat Pusat Khidmat Ahli Parlimen Bachok, yang memohon bantuan dari Majlis Perbandaran Kota Bharu - Bandaraya Islam (MPKB-BRI), mengundang banyak reaksi netizen. 


Surat yang dikeluarkan pada 20 September dari AHli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz itu memohon bantuan dari MPKB-BRI bagi melancarkan Majlis Bekwoh (Kenduri) Kesyukuran Keluarga Besar Nikmatillah, bersempena dengan perkahwinan anaknya pada 24 September di perkarangan Masjid Tok Guru.


"Sukacita dipohon kerjasama daripada pihak MPKB-BRI untuk menyediakan perkhidmatan pengurusan sisa pepejal, kerusi meja, hiasan bunga dan penguatkuasa kawalan lalu lintas yang sewajarnya untuk melancarkan majlis tersebut," katanya dalam surat itu. 




Di media sosial, netizen mempersoalkan tindakan wakil rakyat terbabit yang dilihat seperti tidak wajar dilakukan kerana majlis yang dianjurkan itu adalah majlis peribadi, bukannya berkaitan dengan kerajaan. 


"Jauh betul dengan cara pimpinan Rasulullah dan para Sahabat. Eh sahabat siap padam lilin kerajaanlah bila nak buat kerja peribadi. Setara ini anak Tok Guru, buat malu keluargalah," kata Shah Hussin. 


Tetapi, ada yang berpendapat, permohonan yang dibuat oleh Nik Abduh itu adalah normal dan tidak salah untuk berbuat demikian. 


"Perkara ini biasa saja. Bila taman perumahan buat makan-makan pun, kami tulis surat kepada majlis mohon bantuan pungutan sampah dan roro disediakan semasa event. Baca tu, dia (Nik Abduh) mohon bantuan, tak salah pun. (Kalau) menteri UMNO, dah lama keluar arahan entah apa-apa," kata Shy Yusoff. 




Walaupun pandangan Shy Yusoff itu ada benarnya, tetapi tidak masuk akal apabila permohonan yang dibuat itu juga meminta penyediaan kerusi, meja dan bunga hiasan untuk majlis tersebut. 


Sementara itu, MPKB-BRI mengesahkan mereka menerima permohonan dari anak bekas menteri besar Kelantan itu. Tetapi, Yang Dipertua MPKB-BRI, Rosnazli Amin, enggan menggulas lanjut dan hanya menjelaskan bahawa pihaknya masih belum memberi keputusan sama ada meluluskan permohonan itu atau sebaliknya. 


"Saya tak catat luluskan pun," katanya. 


Sumber: Twitter Rosly Yusof, MalaysiaKini

(Video) 'Kalau tak suka dengan minat anak pun, jangan terus bakar' - Remaja menangis, koleksi barangan K-pop miliknya dibakar oleh bapa



Seorang pelajar perempuan hanya mampu mengalirkan air mata apabila mengetahui semua koleksi barangan K-Pop yang dimilikinya habis musnah dibakar oleh bapa, tatkala dia berada di sekolah. 


Menurut ibu kepada pelajar berkenaan, ada sebahagian barangan itu dibeli menggunakan duit sendiri dan hadiah daripada rakan-rakannya. 


Sebaik saja pulang dari sekolah, remaja itu menangis kesedihan dan tidak menyangka semua barangan kesayangannya itu telah dibakar tanpa pengetahuannya, apatah lagi bertanya kepadanya terlebih dahulu sebelum mengambil tindakan drastik itu. 


Setelah diberitahu mengenai lokasi koleksinya dibakar, remaja itu cuba mengutip semula sisa-sisa yang masih tinggal. 


"Bila dapat tahu barang-barang koleksi kesayangan dia dibakar. Dia rasa sedih sangat sebab tak tanya dia dulu. Dia beli mahal katanya, ada juga yang kawan-kawan bagi. Tau-tau dah habis dibakar. 


"Buku journal dia buat sendiri pun habis dibakar jadi abu. Tetap nak cari serpihan yang tinggal. (Kalau) tak suka dengan minat anak, beritahu dengan baik dan mungkin dia boleh terima. Bukan terus bakar macam ni. Minat saja, bukan taksub. 


"Tengoklah apa barang dia yang kena bakar ni. Lepas ni jangan beli atau simpan barang-barang macam ni lagi. Sedih sungguh dia, kutip juga mana yang tersisa. Jadikan sebagai pengajaran," kata Cik Atienn.



Sementara itu di media sosial, video itu menerima banyak reaksi netizen yang bersimpati dengan remaja berkenaan. Tetapi, tidak kurang juga yang menyokong tindakan bapanya. 


"Kalau tak boleh jadi ibu bapa yang menyokong minat anak-anak, boleh perlahan-lahan nasihat sebelum ambil tindakan nak bakar semua barang tu yang sesetengahnya dihadiahkan oleh rakannya. Kalau tak suka barang-barang K-Pop dalam rumah, suruh jual semula atau beri kepada mereka yang mahukan barang itu. 


"Zaman remaja dulu pun ada yang suka kumpul majalan, poster rock kapak, komik-komik. Cuma bezanya sekarang, ramai yang minat kumpul merchandise K-Pop  dan tiba-tiba hobi mengumpul ini jadi lalai. 


"Takut anak lalai, bakar konon untuk kebaikan anak. Tetapi tak fikir perasaan anak. Dia cakap anak dia baik, untuk sekarang memang baik. Buatnya budak itu pendam perasaan tak elok juga. Bagaimana kalau hanya benda itu yang buat dia happy? Tak dapat bayangkan perasaan dia sekarang, nak marah dan memberontak pun tak boleh," kata Elle. 


Bagaimanapun, ada yang berpendapat si bapa bertindak demikian bersebab dan tidak salah membendung sesuatu lebih awal sebelum ia menjadi lebih parah di kemudian hari. 


"Saya sokong. Elok dibendung daripada besar nanti menjadi taksub. Rasa kalau tak sebab melampau, ayah dia tak bakar pun. Tetapi mesti ada sebabnya, mungkin sebab membazir atau keputusan ujian teruk sangat kerana terlalu taksub dengan dunia K-Pop, melawan ke, maka mendapatlah," kata Zarifa. 


"Ye, sebab nak elakkan budaya lagha puja artis ni. Sebab bila dah start minat, lama-lama jadi fanatik. Aku dulu simpan gambar Dafi AF, kena marah dan poster dikoayak. Dia cakap, daripada kau simpan gambar orang, kau letak ayat al-Quran di dinding lagi bagus. Dah la solat culas, mengaji entah bila tahun, lepas tu nak minat-minat artis. Deep, sampai sekarang aku ingat," kata Bella. 


"Untuk kebaikan masa depan anak, ayah terpaksa berbuat demikian. Selalu kita akan fikir balik mak ayah yang garang dulu la buat kita jadi orang sekarang ni. Walaupun perit, tetapi kebaikan ada untuk anak. Biar menangis sekarang, jangan kemudian. Lagipun siapa kita nak mencampuri urusan keluarga mereka," kata Marhaen. 


Sumber: TikTok Cik Atienn

(Video) 'Arwah baru bernikah 2 minggu lalu' - Penghantar makanan maut dirempuh SUV terbabas



Tular di media sosial video kemalangan membabitkan dua penunggang motosikal di Persimpangan Lampu Isyarat di Jalan Meru/Jalan Haji Sirat, semalam. 

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Asisten Komisioner S Vijaya Rao berkata, kemalangan yang berlaku pada jam 2.30 petang itu turut membabtikan dua kenderaan jenis SUV iaitu Nissan X-Trail, sebuah Proton Wira dan dua buah motosikal. 


Siasatan awal mendapati, persimpangan itu mempunyai empat lorong di mana dua lorong untuk meneruskan perjalanan, manakala dua lorong lagi untuk membelok ke kanan.




Berdasarkan video dashcam saksi di tempat kejadian menunjukkan, Nissan X-trail yang berada di lorong kiri mahu membelok ke kanan. Tetapi kenderaan jenis yang sama di lorong kanan pula mahu meneruskan perjalanan. 

Akibatnya, kedua-dua kereta itu terbabas lalu melanggar dua buah motosikal dan Proton Wira yang berada di arah bertentangan yang menyebabkan penghantar makanan maut serta-merta, manakala seorang lagi penunggang motosikal mengalami kecededraan parah. 




"Penghantar makanan berusia 34 tahun meninggal dunia di tempat kejadian. Penunggangg motosikal, lelaki tempatan berusia 29 tahun, parah dan dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) untuk rawatan lanjut. 

"Mayat mangsa juga dihantar ke HTAR untuk dibedah siasatan setelah keputusan saringan Covid-19 diperoleh," katanya. 


Sementara itu, dua pemandu SUV terbabit yang masing-masing berusia 20 dan 24 tahun itu ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.


Menurut seorang individu bernama Naqib Ariffin berkata, mangsa, Muhaimin Said, adalah sepupunya yang baru sahaja bernikah dua minggu yang lalu.




Sumber: Harian Metro

Jerantut tiada telur?

Foto Bernama


Beberapa pasar raya di Jerantut dilapor kehabisan bekalan telur sejak minggu lalu menyebabkan golongan peniaga terutamanya yang terbait dalam perniagaan pastri, terjejas. 


Berkata kepada Utusan Malaysia, pengusaha kek pelangi, Farah Adila Jaafar, 33, terpaksa mengehadkan tempahan yang diterima dan terpaksa bertanya kepada rakan-rakannya di mana ada bekalan telur. Sedangkan sebelum ini, bekalan telur mudah didapati di beberapa pasar raya dan kedai runcit.


"Kalau tiada telur, macam mana nak buat kek? Itu memang bahan utama untuk saya menghasilkan makanan ini. 


"Kena sentiasa bertanya kepada rakan-rakan untuk mengetahui pasar raya atau kedai runcit mana yang ada bekalan telur. Kalau dapat tahu, kena segera pergi ke sana. Kalau tidak, memang tak sempat hendak mendapatkan bekalan telur," katanya. 


Bagi pengusaha kedai runcit, Noorsuhada Suhaimi, 23, berkata, pihaknya hanya menerima bekalan telur 50 sarang sahaja dari pembekal untuk tempoh dua kali seminggu dan ia akan habis terjual dalam masa sehari. 


Ini kerana, ramai pelanggan yang membeli telur dalam jumlah yang banyak dari golongan peniaga kedai makan. Hal itu membuatkan penduduk yang lain tidak sempat membeli telur. 


"Ada ketika saya kasihan dengan penduduk setempat, saya akan simpan sedikit untuk mereka dan tidak menjualnya sepenuhnya kepada peniaga," katanya. 


Sumber: Utusan Malaysia

Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo