Teks yang dicari... Tentang Penulis Alamat Emel... Enter Nama Alamat Emel Mesej Tentang Saya Laman ##1## of ##2## Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sept Oct Nov Dec

5/newsticker/Viral

4/bigslider1/Trending

404

Maaf, laman yang anda cari tidak dapat ditemui
Utama

3/block2/Semasa

Terkini

'Korang maki, hina & ejek Tun, tapi korang buta yang Tun buat itu semua untuk rakyat'

0

Kemelut politik yang melanda negara sejak minggu lalu, sudahpun berakhir dengan perlantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke-8, yang menggantikan Tun Dr Mahathir yang meletak jawatan baru-baru ini. 

Dalam tempoh itu, terlalu banyak spekulasi yang timbul sehingga ada yang menuduh Tun Dr Mahathir terlalu gilakan kuasa dan tidak mahu menyerahkan jawatan itu kepada 'PM Tepi', Datuk Seri Anwar Ibrahim. 

Tetapi menurut seorang individu ini, apa yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir itu adalah satu pengorbanan yang tidak dapat dijangkakan demi menyelamatkan negara dipimpin oleh pemimpin yang tidak berkelayakan.

INI hanya pendapat aku tentang Tun Dr Mahathir dan permainan dia dalam politik Pakatan Harapan (PH). Hanya tuhan, agong dan yang berkenaan sahaja tahu rancangan Tun macam mana. Yang berfikiran macam aku saja dapat faham, kita sama. 

Kenapa Tun tak nak lantik Anwar dan calonkan terus semasa perletakan jawatan Perdana Menteri (PM)? Padahal dia sudah berjanji pada Anwar untuk lantik dia menjadi PM ke-8? Dan kenapa Tun letak jawatan terus menghadap agong untuk agong tentukan sendiri PM ke-8? Di sini korang mesti dah pelik apa hint yang Tun nak beritahu pada rakyat? Apa yang dah berlaku. 

Part Tun letak jawatan, automatik semua terus hilang jawatan sekelip mata. Masing-masing terpinga, masing-masing paksa Tun jadi PM balik masa ini. Korang perasan? Betapa goyangnya diorang bila hilang kuasa.

Selepas peletakkan jawatan, dia ada buat pengumuman khas dan pemohonan maaf ketika sidang media berjalan dan cerita sebab-sebab tertentu kenapa dia letak. Korang cari balik video itu dan dengar betul-betul apa yang Tun sampaikan.

Dia sendiri kata tak dapat nak pilih dari orang-orang dalam PH dan seolah dia tidak percaya pada orang-orang dalam PH itu sendiri. Tun juga ada kata, dia dituduh gila kuasa dan tamak. Sekarang dia dah letak sendiri, itu ke dinamakan tamak? Game part ni ramai terlupa dengan kata-kata dia masa ni. Masing-masing fikirkan kuasa.

Part seterusnya. Dalam diam dan tak sedar, nama-nama yang diminta oleh agong untuk dicalonkan menjadi Perdana Menteri ke-8 semuanya tidak layak. Orang yang diam dan tenang yang dah awal-awal Tun rancang dengan agong itulah Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY). Tun pun kenalah berlakon depan diorang nak sedapkan hati yang kena game dengan Tun sendiri. Biar tak nampak sangat Tun bersalah. 

Part last, tiba-tiba diorang umum lambat pasal kerusi paling banyak dekat agong. Sengaja Tun lambat-lambatkan. Memang dia tahu tak akan menang sekali pun kalau diumum awal-awal berapa kerusi dapat.

Selepas itu, diorang yang kena game ini paksa Tun menghadap agong semula, agong pula dah keluarkan kenyataan tak nak jumpa Tun dah. So dari sini diorang dah tak boleh buat apa lagi. Bak kata orang, 'Jalan Mati', dah tak boleh pusing dan tak boleh buat apa-apa.

Pandai kan Tun aturkan strategi permainan ini. Segala-galanya Tun dah rancang awal dengan orang-orang yang terlibat. 


Tetapi, ini hanya pendapat aku dan pemerhatian aku sahaja selama kemelut politik Tun dan PH sehingga terlantiknya PM ke-8 TSMY. Kalau korang tengok balik dari awal masa diorang perintah, apa jadi selama setahun setengah ini? Kes tolak jawi, hina agong, hina polis dan tentera, kes arwah Adib tidak selesai, LGBT berleluasa, kes LTTE digugurkan senang-senang oleh bekas peguam negara dan kes pemandu mabuk langgar orang sampai mati.

Apa diorang buat selama berkuasa? Diorang langsung tak pedulikan suara rakyat. Rakyat meronta-ronta meminta menteri yang bertanggungjawab mengambil tindakan. Tetapi sayang, mereka sibuk dengan jawatan dan kuasa masing-masing dan dalam masa yang sama tuduh dan menekan Tun supaya meletak jawatan. 

Dikatanya Tun gila kuasa. Bila Tun letak jawatan, semua melopong terngaga. Tapi yang paling kesiannya, ramai yang tak teliti dan faham apa yang Tun cuba tunjuk dan katanya selama terlantiknya PM ke-8, ramai kata dia U-Turn dan nyanyok. Tu bila otak paling lama dalam politik dua kali naik jadi PM, segala hal politik latar belakang orang-orang yang dia kenal semua dalam poket seluar dia. 

Aku tahu, Tun naik jadi PM ke-7 sebab nak memperbetulkan balik kesilapan dia yang dahulunya pernah dia buat. Dan sekarang dia dah cuba yang terbaik untuk satu padukan balik bangsa, agama dan hak bumiputera kepada rakyat sebelum dia pergi.

Tun, apa yang diorang cakap, janganlah kecil hati dan sedih. Saya anggap Tun dah berjaya kali ini dan tebus kesilapan Tun yang dulu. Terima kasih Tun M. 

Part Tun dah selesai, dia serahkan semua kuasa dan jawatannya kepada agong untuk diserahkan pada kerajaan dan PM baharu supaya dapat mentadbir negara, bela nasib bangsa, agama dan ambil peduli suara rakyat. Part ini korang kenalah bersatu padu. Kalau tak nak ditindas, jangan tamakkan kuasa dan leka.

Dua ayat yang Tun selalu cuit pada kita, "Melayu mudah lupa" dan "Melayu Pemalas", benda ini fakta. Tun sengaja bagi kita panas supaya kita berfikir dan rajin. Come on guys, kaji dan fikir dari awal setiap rentak dan apa yang Tun sampaikan itu. Hadam. Nanti korang akan faham. 

Tapi sayang, ada sesetengahnya gembira bila PM ke-8 TSMY naik. Korang bersorak bergembira tetapi dalam sorakan dan kemenangan itu korang selitkan dengan makian, hinaan dan ejekan terhadap Tun. Korang buta, Tun buat semua itu untuk kita semua. 

Pendapat kita berlainan. Ini atas pemerhatian yang aku nilaikan dan aku sedia dikecam. Tetapi yang penting, selepas ini kita bersatu untuk agama, bangsa dan negara. Kalau tak nak ditindas seperti negara luar. 

#RespectAgongKami
#RespectPM8
#TerimaKasihTun

Sumber: Amar Je

3/block3/Global

4/carousel2/Selebriti

3/block3/Santai

3/block3/Viral

4/carousel3/Seram