Teks yang dicari... Tentang Penulis Alamat Emel... Enter Nama Alamat Emel Mesej Tentang Saya Laman ##1## of ##2## Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sept Oct Nov Dec

5/newsticker/Viral

4/bigslider1/Trending

404

Maaf, laman yang anda cari tidak dapat ditemui
Utama

3/block2/Semasa

Terkini

'Nak tegur tapi takut makin teruk nanti' - Pihak Uni buat kem sampai langgar sensitiviti agama

0

Bagi memupuk semangat kepimpinan dan kerjasama para pelajar, pihak sekolah atau universiti akan mengadakan kem-kem tertentu yang kebiasaannya diadakan di luar kawasan sekolah. Kem-kem seperti ini kebiasaannya mencapai objektif yang ingin disampaikan.

Namun begitu di dalam merealisasikan objektif tersebut, ada perkara yang tidak dipandang serius.  

Melihat kepada situasi ini, remaja ini berpandangan kem-kem yang dijalankan kebanyakkan tidak menghiraukan sensitiviti agama apabila ada aktiviti yang dilakukan bercampur jantina dan tanpa batasan.

BISMILLAH. Tergerak hati untuk buat posting berkenaan ni. Maaf terlebih dahulu. Tidak berniat untuk menjatuhkan atau mengaibkan mana-mana pihak. Cuma rasa terpanggil untuk menyuarakan pendapat.

Rasa sedih sebenarnya tengok gambar-gambar ni. Saya tak nafikan, saya juga pernah join kem-kem seperti ni, saya juga pernah jadi peserta, saya juga pernah rasa marah semasa jadi peserta tapi saya tiada kekuatan, tiada kuasa untuk menghalang. Hanya ikut dan marah dalam hati. Tapi bila tidak ditegur, takut akan makin teruk nantinya. 



Mungkin ada di kalangan peserta yang rasa kekok dengan kem yang sebegini, mungkin ada juga yang rasa biasa bila bercampur laki perempuan macam ni. Mungkin juga ada yang rasa 'kami tak buat apa pun, makan satu dulang je', 'kami hanya nak berbonding ja nak bagi selesa bergerak kerja'.

Tuan-tuan, banyak cara lagi boleh kita buat untuk berbonding. Tujuan kem sebegini sebab nak bonding kan? Untuk timbulkan kefahaman dan keserasian dalam bergerak kerja kan? Tujuannya sangat baik, memang penting untuk dapatkan keserasian dalam bergerak kerja, tapi mungkin pelaksanaannya kurang baik. Boleh nak guna modul yang sedia ada tapi mungkin perlu diolah supaya nampak kita orang islam. Tiada masalah nak masak sekali lelaki perempuan, boleh nak beraktiviti lelaki perempuan, tapi jagalah batas-batasnya. Tak perlu la sampai bersentuhan.

Ya, saya juga tak nafikan, kita bukan universiti islam yang ditekankan berkenaan hukum agama islam. Kita universiti engineering yang sentiasa sempoi, santai setiap masa. Tapi tuan-tuan, jangan kita lupa, kita adalah orang islam. Majoritinya orang islam, pengurusannya orang islam, yang ada kuasa juga adalah beragama Islam. Jadi, tiada alasan kita tidak mampu untuk mengubahnya. Kita mampu sebenarnya.




Hormatilah sensitiviti agama kita. Saya bercakap bukan bermakna saya baik. Saya juga orang islam yang tak lepas dari buat kesalahan. Tapi, sebagai seorang muslim, kita kena amar makruf, nahi mungkar bukan?

Last but not least, tak salah nak berbonding, tak salah nak buat kem-kem bertujuan untuk bonding sebegini, tapi perlulah untuk dikaji semula pelaksanaannya supaya tidak melanggar sensitiviti agama kita. 

Di sini, saya bagi juga sedikit cadangan yang boleh dibuat untuk kem-kem sebegini:

1. Untuk aktiviti berkumpulan, pastikan jarak antara lelaki dan perempuan terjaga. Boleh buat lelaki di hadapan dan perempuan di belakang sebagai contohnya, tak perlu duduk bercampur, rapat-rapat.

2. Untuk aktiviti memasak, boleh buat pembahagian kerja. Lelaki jadi tukang masak, perempuan jadi pembawang (potong-potong bahan), tak perlu bercampur sekali, rapat-rapat. Tapi bukanlah bermakna tak boleh bercakap antara satu sama lain, boleh ja nak cari keserasian tu.

3. Untuk aktiviti yang melibatkan dua orang atau pasangan yang perlu kepada sentuhan atau jarak yang dekat, pastikan pasangan adalah sama jantina. Suka untuk saya ingatkan, Sajad tetap lelaki, Zee Matanawee tetap perempuan.

#sayasayanguniversitisaya
#bukannakaibkan
#sayajugabanyakbuatkesilapan

3/block3/Global

4/carousel2/Selebriti

3/block3/Santai

3/block3/Viral

4/carousel3/Seram