Teks yang dicari... Tentang Penulis Alamat Emel... Enter Nama Alamat Emel Mesej Tentang Saya Laman ##1## of ##2## Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sept Oct Nov Dec



5/newsticker/Viral

4/bigslider1/Trending

404

Maaf, laman yang anda cari tidak dapat ditemui
Utama

3/block2/Semasa

Terkini

(VIdeo) 'Korang berempat buat malu orang Islam!' - 4 wanita makan secara terbuka di kedai makan, melawan bila ditegur

0


Viral di media sosial video sekumpulan wanita beragama Islam selamba makan di kedai makan secara terbuka tatkala umat Islam yang lain sedang berpuasa di bulan Ramadan. Perbuatan mereka itu mengundang rasa kurang senang pengadu yang kemudian bertindak merakam video mereka menggunakan telefon bimbit. 


"Yang makan makanan cina ini semua, dia cakap dia kerja dengan orang cina, lepas tu dia boleh makan. Korang buat malu orang Islam, pakai tudung lagi. Apa nak jadi ini semua?!" kata pengadu. 


Tiga wanita berkenaan bagaimana pun tidak mengendahkan tegurannya itu dan hanya mendiamkan diri merenung nasib yang bakal menimpa setelah video mereka diviralkan di media sosial.


Pengadu juga menegaskan dia akan menghubungi Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) agar sekumpulan wanita itu dikenakan tindakan. Namun, yang terpaling berani dalam kumpulan itu tampil menegaskan mereka tidak melakukan sebarang kesalahan. 


Pelaku: "Saya bukan pengikut hukum fikih, saya pengikut hukum Al-Quran. Dalam Al-Quran tatacara berpuasa berbeda dengan hukum fikih." 

Pengadu: "Takde, takde, hukum Islam lima perkara, harus berpuasa. Faham?! Hukum mana awak belajar?"


Pelaku: "Saya yang akan jawab, okay.


Pengadu: "Sekarang ni, demi Allah saya takkan jawab bila Allah bertanya kepada saya di akhirat nanti. Nanti kau tengok kubur kau macam mana." 



Di ruangan komen, ada yang memuji tindakan berani pengadu menegur perbuatan empat wanita itu yang secara tidak langsung telah mencemarkan imej agama ISlam. Bagaimanapun cara teguran itu mungkin kurang sesuai. 


"Masalahnya sudahlah tidak berpuasa, kemudian terang-terangannya makan di tempat terbuka. Yang lebih menghairankan, boleh pula makan di kedai bukan Isam yang dah sah diragui halalnya. Dengan muka selamba, dengan rasa tak bersalah, haram tetap haram. Akak ini viralkan perkara ada betulnya tetapi cara yang digunakannya itu mungkin tidak sesuai," kata netizen. 


Sumber: Facebook Jihair Adey

3/block3/Global

4/carousel2/Selebriti

3/block3/Santai

3/block3/Viral

4/carousel3/Seram