Teks yang dicari... Tentang Penulis Alamat Emel... Enter Nama Alamat Emel Mesej Tentang Saya Laman ##1## of ##2## Jan Feb Mac Apr Mei Jun Jul Ogos Sept Okt Nov Dis



5/newsticker/Viral

4/bigslider1/Trending

404

Maaf, laman yang anda cari tidak dapat ditemui
Utama

3/block2/Semasa

Terkini

Budak perempuan diculik selepas keluar berjalan ke rumah anak jiran, 200 meter dari rumahnya

0


Seorang kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun dilaporkan hilang dipercayai diculik di hadapan kediaman mereka dalam kejadian di Taman Teratai, Iskandar Puteri, Johor Bahru, petang semalam. 


Mangsa, Nur Damia Qaleesya bagaimanapun ditemui selamat oleh orang awam di belakang barisan rumah kedai, tidak jauh dari rumahnya selepas dilaporkan hilang selama enam jam. 


Bapa mangsa, Mohd Khairul Nizam Shafii, 34, berkata, kebiasaannya anak sulungnya akan keluar bermain dengan anak jirannya di hadapan rumah. Sebelum kejadian itu, mangsa sempat memaklumkan mahu bermain di rumah rakannya itu yang hanya terletak 200 meter dari rumah mereka jam 4.30 petang semalam. 


Lebih kurang jam 5 petang, anak keduanya, Nur Rania Qaisarah, 5, pulang dalam keadaan menangis memaklumkan Nur Damia Qaleesya menaiki kenderaan yang dipandu oleh lelaki yang tidak dikenali. 


Panik dengan hal itu, Mohd Khairul Nizam dan isterinya, Nur Aida R Mohd Thair, 34, terus keluar mencari Nur Damia Qaleesya di sekitar kawasan perumahan tetapi gagal menemuinya. Pasangan itu kemudian pergi membuat laporan polis. 


Enam jam kemudian mereka dihubungi polis yang memaklumkan anak mereka telah ditemui penduduk kira-kira jam 10.30 malam. Kes kehilangan kanak-kanak itu juga viral di media sosial sejak tengah malam semalam. 


Mohd Khairul Nizam bersyukur anaknya berjaya ditemui dalam keadaan selamat. Dia dan isterinya bergegas mendapatkan anak sulung mereka di lokasi. 


"Alhamdulillah anak perempuan saya berjaya ditemui selepas hilang hampir enam jam. Terima kasih kepada semua yang bantu cari anak saya selepas kisahnya diculik tular.


"Saya dan isteri menangis sebelum memeluk erat Damia. Tuhan saja tahu perasaan kami ketika itu. Tiada kata-kata lain selain ucapan syukur kerana Damia selamat walaupun dia dilihat memakai pakaian berbeza berbanding ketika keluar petang semalam. 


Individu yang menemui mangsa, Aliffi Abd Rahim, 28, berkata, dia tidak menyangka gerak hatinya untuk makan di sebuah restoran yang baru dibuka di kawasan perumahan itu menemukannya dengan kanak-kanak berkenaan. 


Aliffi sebelum itu mengambil maklum mengenai posting kehilangan mangsa yang tular di media sosial dan sewaktu dalam perjalanan menuju ke restoran berkenaan, dia ternampak kelibat kanak-kanak perempuan di sebalik tembok di belakang deretan kedai di situ. 


"Saya turun dari kereta dan melihat lebih dekat wajah kanak-kanak perempuan itu. Kelihatannya sama seperti gambar wajah kanak-kanak yang dilaporkan culik yang kisahnya tular di media sosial. 


"Dia dalam keadaan bingung sebelum beritahu nama dia Damia. Saya cuba memujuk dengan beritahu akan membawanya pulang bertemu dengan ibu bapanya. Tetapi dia berkata, dia sedang menunggu seorang pakcik membelikan aiskrim untuknya. Akhirnya dia mengikut saya dan abang untuk dihantar pulang ke rumah," katanya.


Aliffi kemudian menyerahkan mangsa kepada anggota polis yang membuat kawalan di sekitar kediaman ibu bapa mangsa sebelum diambil keterangan untuk membantu siasatan. 


Sementara itu, Ketua Polis Iskandar Puteri, Asisten Komisioner Dzulkhairi Mukhtar berkata, pihaknya masih menjalankan siasatan mengenai kes itu. 


Di media sosial pula, netizen turut memanjatkan rasa bersyukur mangsa berjaya ditemui semula. Dalam masa yang sama mempersoalkan tindakan sesetengah ibu bapa yang sewenang-wenangnya membiarkan anak yang masih kecil keluar dari rumah tanpa sebarang pengawasan. 


"Berapa ramai mak bapak yang aku tengok main lepas jer anak camtu. Kalau masuk mall tu dah macam taman permainan. Lari sana sini, sembunyi sana sini, sikit pun mak bapak tak hairan. Aku pula yang terlebih risau, duk tanya mana mak bapak diorang," kata Illa Mohd. 


"200 meter ke rumah kawan, jauh tu bagi budak kecik. Anak saya nak keluar pagar rumah pun saya tanya buat apa. Anak saya nak pergi mana-mana pun saya hantar. Seram dengan situasi sekarang," kata Ezlin Razak. 


"Entahlah, jangan yakin sangat biar anak main jauh-jauh. 200 meter jau htu. Anak aku pun 20 langkah dari aku pun aku dah menjerit. Lantaklah, anak-anak main depan mata, dalam rumah 24 jam rumah bersepah, janji anak sentiasa ada depan mata," kata Safura Ismail. 


Sumber: Harian Metro, Sinar Harian

3/block3/Global

3/block3/Selebriti

3/block3/Santai

3/block3/Viral

4/carousel3/Seram