Slider

'Saya stress dengan anak puan yang kerap menangis, ganggu anak-anak lain nak belajar' - Ibu terkilan dengan guru tabika mengadu anaknya timbulkan masalah



Sesi persekolahan baru saja bermula menyaksi ramai pelajar baru hadir bersama ibu bapa yang berharap anak masing-masing dapat membiasakan diri dengan suasana baharu itu. 


Tidak terkecuali, anak-anak kecil berusia bawah tujuh tahun yang juga diberi pendidikan awal. Dan semestinya para guru memberikan yang terbaik buat anak murid seperti yang diamanahkan oleh ibu bapa.


Bagaimanapun tular di media sosial hari ini luahan rasa kecewa seorang ibu terhadap guru yang mengadu anaknya terlalu nakal dan kerap mengganggu sesi pembelajaran dalam kelas.


"Ya Allah sedihnya la. Baru empat hari anak sekolah, cikgu dah WhatsApp macam ni. Tak normal ke kanak-kanak berusia lima tahun menangis di sekolah? 


"Budak lima tahun dikatanya tak ada kesedaran untuk belajar. Sedih betul, sampai macam ni cikgu pandang anak saya," tulis Sofia Hussien di Facebooknya, hari ini. 


Menurut Sofia, dia ada mengajar anakny mengikut caranya sendiri tetapi hanya sekadar pendidikan asas seperti menulis abjad ABC dan angka.


Setiap hari Sofia cuba memujuk anaknya ke seolah tanpa menimbulkan masalah. Tetapi respon yang diterima daripada guru berkenaan benar-benar meruntunkan hatinya. 


"Anak saya tak pandai baca macam budak-budak sebaya dengannya. Tidak layak ke anak saya nak masuk tabika perpaduan ini? Ada peraturan ke yang mengatakan hanya budak pandai sahaja boleh asuk? 


"Setiap hari saya pujuk dia pergi sekolah, tak meraung-raung cuma muka monyok, air mata mengalir. Tak normal ke kanak-kanak berusia lima tahun macam ni? Apa perlu saya buat?" ujarnya. 






Berdasarkan screenshot perbualan WhatsApp, guru itu mendakwa anaknya kerap mengganggu sesi pembelajaran dan pengajaran, serta menangis sepanjang masa. 


"Dia belum bersedia untuk bersekolah. Bukan tak boleh handle (anak pengadu) tetapi dia merengek, nak umi dan nak balik. 


"Puan nak anak puan sekolah tapi dia tidak berminat untuk sekolah. Sepatutnya puan dah latih masa dia berumur 3-4 tahun lagi. Bagi buku-buku cerita, ajar membaca. Jadi ada timbul minat untuk dia," kata guru berkenaan. 


Sofia cuba bertanya apa yang dia perlukan lakukan untuk menimbulkan minat anaknya mahu belajar di tabika itu. Guru berkenaan membalas pertanyaan tersebut degnan jawapan yang tidak wajar. 


"Masalahnya tiada kesedaran nak belajar. Puan kena bercakap dengan dia pentingnya pelajaran. Kalau ia tak nak sekolah pada tahun depan, dah enam tahu kena pergi sekolah. 


"Sekarang dia lima tahun kan, perkembangan tumbesaran dia untuk belajar masih belum bersedia," jelas guru itu. 


Dan hari ini, guru itu memaklumkan kepada Sofia bahawa dia tertekan dengan ragam anaknya yang menyebabkan tugasnya mendidik murid lain tergendala.


"Saya nak beritahu saya stress dengan anak puan. Hari-hari menangis nak umi. Macam ni lah puan, lebih baik dia tak hadir sekolah sebab dia asyik nak balik sahaja. Mengganggu anak-anak yang lain nak belajar. 


"Puan pun belum buat pembayaran apa-apa pada kami. Anak-anak yang menangis datang sekolah pun tak macam dia," katanya. 


"Tak normal ke budak-budak macam ni? Baru seminggu cikgu," balas Sofia. 


"Bukan tak normal, dia nak perhatian dia seorang," kata guru berkenaan. 


Di ruangan komen, ramai netizen menasihatkan wanita itu menghantar anaknya ke tadika lain kerana guru terbabit sudah tidak menggemari anaknya. Dalam masa sama, anaknya juga tidak gembira pergi ke tadika itu. 


"Kalau saya, terus tukar sekolah. First sebab cikgu dah tak suka. Jadi, anak takkan happy pergi sekolah. Sebelum cikgu hilang saba dan berlaku benda yang kita tak nak, tukar saja sekolah. InshaAllah ramai je cikgu yang lebih penyayang," kata netizen. 


"Bukan anak puan tak layak belajar di institut pendidikan kerajaan, tetapi cikgu itu yang tidak layak bekerja di situ," kata netizen yang lain. 


Sumber: Facebook Sofia Hussien

none
Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo