Slider

'Lelaki hebat kalau di luar rumah, tapi pinggan sebiji di rumah tak kuat nak angkat'



Tular di media sosial satu hantaran yang mengatakan lelaki sememangnya hebat terutamanya dalam soal persahabatan di mana ada yang sanggup tampil membantu apabila rakan berada dalam kesusahan. 


Bagaimanapun, kehebatan itu berakhir apabila ia dikaitkan dengan kerja-kerja di dapur di mana golongan itu bukanlah ringan tulang. 


"Kehebatan lelaki di luar rumah memang hebat. Motosikal kawan rosak, no problem. Bumbung rumah janda bocor, no problem. Member pindah rumah, no problem. 


"Tetapi, pinggan sebiji di rumah tak kuat nak angkat." 




Majoriti netizen khususnya wanita bersetuju dengan hantaran itu, tetapi tidak kurang juga yang menafikan. 


"Dengan kawan mereka, jam 3 pagi keluar lagi kalau ada kecemasan. Bantu kawan-kawan. Tetapi apabila berada di rumah, sampah tak pernah buang dan pinggan tak pernah dibasuh. 


"Mungkin kaum lelaki ini begitu semuanya. Dengan kawan ni, mereka akan saling bantu membantu, suami saya pun sama," kata Farrah Hannan. 


"Perit tetapi benar. Pokok pangkalnya didikan mak ayah. Kalau jenis mak yang biasakan anak lelaki angkat jari, tak ada masalah. Yang jenis semua mak sedia dan siapkan itu yang bawa sampai ke tua. Jadi masalah pada bini masing-masing. 


"Laki aku tipikal Melayu, memang aku selalu hamok. Mak mertua aku memang betul-betul jadi khadam untuk anak-anak dan suami. Dan dia juga bangga buat macam tu. So how?" kata Thunder. 


"Laki kau yang malas, habis pukul rata semua lelaki. Ramai dah lelaki basuh pinggan. Abang ipar aku siap basuhkan pinggan semua orang lagi di awal pagi hujung minggu," kata Husin. 


"Bukan semua lelaki macam tu. Ayah dan suami saya semua basuh pinggan sendiri dan anak-anak lelaki saya semuanya sudah dilatih membasuh pinggan, tolong ampai pbaju, baru basuh, cuci toilet dan vakum rumah. 


"Sikap lelaki ini bergantung pada didikan dari mak ayah mereka. Kalau mak jenis manjakan anak lelaki, memang akan bawa perangai itu bila dah kahwin," kata Yenil. 


Sumber: Kosmo, Facebook

none
Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo