Slider

'Berkempen dengan cara burukkan pihak lain? Tak sedar diri sungguh' - Netizen muak dengan kempen bersifat perkauman dari pemimpin UMNO & PAS



Pemimpin UMNO dan PAS berterusan menyerang rakan sekutu Pakatan Harapan (PH) iaitu DAP dengan pelbagai dakwaan bagi meraih undi pengundi.


Naib Presiden UMNO, Ismail Sabri Yaakob dalam kenyataan kepada media berkata, DAP akan memerintah Malaysia sekiranya PH memenangi Pilihan Raya Umum Ke 15 (PRU15). 


"Jika mereka (PH) menang, maka bertambah kuatlah cengkaman DAP dan juga bertambah jauh perjalanan mereka. AKhirnya mereka akan memerintah negara kita.


"Satu undi kepada PH bermakna satu undi kepada DAP. Walaupun yang bertanding itu adalah daripada parti Bersatu, tetapi sebenarnya di belakangnya adalah DAP," katanya semasa berceramah di PDM Telok Kerang. 


Bagi Presiden PAS, Abdul Hadi Awang pula berterusan mengaitkan PH dengan fahaman komunis serta golongan LGBT. 


"Parti dalam PH ini macam-macam jenis ada. Yang komunis ada, yang anti-tuhan pun ada, yang liberal pun ada, LGBT pun ada, yang bagi rasuah pun ada, yang terima rasuah pun ada. Semua ada dalam parti mereka, ini menjadi satu masalah," katanya. 


Sebelum ini, Lim Kit Siang pernah menafikan dakwaan Hadi kononnya DAP mengamalkan fahaman komunis. 


Tinjauan di media sosial, netizen memberikan pelbagai reaksi berhubung kenyataan dua pemimpin berkenaan yang dianggap cuba melibatkan sentimen perkauman dan ketandusan modal berkempen. 


"Aduh Pak Mael, macam ini ke semangat Keluarga Malaysia yang dilaung-laungkan? Keluarga Malaysia itu hanya untuk keluarga Melayu sahaja ke? So BN ini rasis tak?" kata Nolya. 


"Inilah contoh kempen-kempen pemimpin tua. Asyik menyentuh sentimen perkauman. Agaknya dah tak ada idea lain. Kat tempat aku ni, ada pula calon perempuan. Sejak musim PRU15, rajin datang mengaji di masjid, solat subuh. Kita tengok berapa lama dia bertahan," kata Jejaka. 


"Berkempen dengan cara memburukkan orang lain? Elok sangat kelakuan. Tak sedar diri sungguh," kata Jemah. 


"Bagusnya kempen macam tu ek? Cubalah berkempen dengan cara sihat, tawarkan apa yang korang buat kalau dapat mandat. Bukannya memburukkan pihak-pihak lain. Dahlah offer yang ada tu korang macam renew je tambah sana sini sikit, perintah dah bertahun-tahun lama tetapi ... emm. Lain kali walk the talk dengan slogan Keluarga Malaysia tu dulu," kata Takayama. 


"Yelah, modal kempen dah tak ada. Dulu perjuangkan hudud dan negara Islam. Sekarang, mana pemimpin Pas berani nak sebut," kata AXL Bach. 


"Modal negara Islam, RUU355 hudud dah tak laku. So nak PRU ni, terpaksalah lobai meratib DAP 24/7," kata TripleID. 


Sumber: Forum Cari

none
Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo