Slider

(Video) 'Kau blah sekarang, aku tak nak jual kat kau!' - Peniaga halau pelanggan ketika live di TikTok



Tular di media sosial baru-baru ini video 'live' seorang peniaga wanita dilaporkan menghalau pelanggannya dalam kejadian yang dipercayai berlaku di ibu kota, mengundang pelbagai reaksi netizen. 


Difahamkan, peniaga berkenaan yang dikenali sebagai Dina terdahulu membuat teguran terhadap seorang pelanggan wanita yang didakwa menyentuh makanannya dengan jari, sedangkan dia telah menyediakan penyepit makanan. 


"Minta maaf, jangan pegang guna tangan. Gunalah penyepit. Saya berniaga, jangan pegang.. jangan pegang. Sebab kita berniaga makanan kak. 


"Haa elok-elok sikit perangai nah," katanya. 


Bagaimanapun, pelanggan terbabit mempersoalkan mengapa Dina tidak meletak penyepit di situ. Tambahan, kata-kata terakhirnya itu mengundang rasa tidak puas hati pelanggan berkenaan. 


"Nak tegur, tak payahlah cakap elok-elok perangai. Saya tahulah saya salah tapi.." balas pelanggan itu sebelum video terhenti seketika. 


Tidak puas hati mendengar teguran balas itu, Dina menghalau wanita itu dan mengancam akan membuat panggilan polis. 


"Kau blah, kau blah sekarang. Aku tak nak jual kat kau!" kata Dina. 


Pelanggan itu turut mempersoalkan mengapa Dina bertindak merakam video dirinya. Bagi Dina, dia berhak berbuat demikian kerana wanita itu katanya telah melakukan provokasi terhadapnya. 


"Takpe, itu hak aku. Kau datang provok kedai aku.  Telefon polis. Jap, telefon polis. Kau dah provok kedai aku," katanya. 


Enggan memanjangkan hal tersebut, wanita itu kemudian memohon maaf. Malangnya, Dina tidak menerima permohonan maaf itu dan sekali lagi bertegas mahu menghubungi polis. 


"Takde, takde. Aku report polis sekarang. Kau blah! Kau blah! Kau tak payah minta maaf," katanya. 


@mingggggggggg_ dina sound pelanggan #dinaamarahpelanggan #marahmarah ♬ original sound - minggg - mimingggggggggggggg
@mingggggggggg_ dina marah pelanggan #peniagasoundpelanggan #fyp #fyppppppppppppppppppppppp ♬ original sound - mimingggggggggggggg


"Mula-mula kita okey je dengan customer. Tiba-tiba perempuan ini saja tau. Dari awal tanya soalan entah apa-apa. Pastu dia berkali-kali dan berulang pegang ayam goreng. Salahkah saya warning dia?" kata Dina. 


Sementara itu di media sosial, netizen kesal dengan sikap yang ditonjolkan oleh peniaga berkenaan. 


"Ya Allah, orang itu dah meminta maaf secara baik, nak settlekan secara baik. Nada kita menegur itu penting kak. Saya pun berniaga makanan, memang kita akan rasa nak marah bila sediakan penyepit, tetapi ada juga yang nak pegang dengan tangan. Tapi menegur itu biarlah kena dengan nada tegurannya," kata Peniaga Nasi Kerabu. 


"Rajin pula polis nak melayan aduan dia? Polis pun pening nak terima aduan," kata Achi. 


"Macam tu kau layan pelanggan? Dia tak sedar ke dia sedang menutup periuk nasi dia sendiri?" kata Spencer.

none
Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo