Slider

'Duit gaji pun bagi kat bini, kalau member tahu memang teruk kena bahan' - Salah ke amalan bagi duit gaji pada isteri?



Baru-baru ini, seorang surirumah berkongsi mengenai amalannya yang menyimpan duit gaji suami seratus peratus. Daripada gaji itu, dia membuat semua pembayaran bil, belanja dapur dan belanja sekolah anak-anak.  


"Saya surirumah, semua urusan bil-bil duit dapur, makan sekolah anak-anak saya yang settlekan. So memang saya yang pegang duit dalam akaun. 


"Apa-apa (barang yang) suami nak beli pun dia bagi je link Shopee kat saya. Saya yang beli guna duit gaji dia tu. 


"Setiap kali pergi kerja, dia (suami) minta duit makan. Bagilah RM10/20. Alhamdulillah, 11 tahun dah kami (berumahtangga)," katanya. 




Namun, cara wanita itu mengundang rasa kurang senang seorang lelaki, Alan (bukan nama sebenar) yang menganggap tindakannya itu keterlaluan dan boleh menyebabkan si suami dibahan oleh rakan-rakan lain. 


"Walaupun kita ni B40, tetapi janganlah sampai taraa ni. Kad bank bini pegang, duit pergi kerja pun bini bagi. Serupa budak sekolah. Nak beli barang pun bagi link kat bini dulu. Kena barang mahal mampuih bini nak luluih beli. 


"Kot member-member tahu kena lagu (macam) ni, memang teruklah kena bahan. Silap-silap boleh masuk wad gila akibat tekanan jiwa," katanya. 




Tetapi, netizen tidak bersetuju dengan pandangan Alan yang dikatakan cuba menimbulkan persespi golongan suami dikongkong oleh isteri. Sedangkan tiada salahnya berbuat demikian kerana isteri lebih pandai berjimat.


"Kena bahan boleh mati ke brader? Lek lek sudah. Aku gaji semua bagi bini aku manage. Aku nak ride ke, nak beli apa pun, aku carilah duit lebih unuk beli benda yang aku nak tu. Yang penting, gaji settlekan komitmen dulu, then simpan. Bukan bini nak sangat pun duit tu, tapi sendiri mau ingat la, kita ni jantan. Duit kalau ada kat tangan, memang ada je benda nak beli," kata Pablo. 


Ă„bang ipar aku 100 peratus duit gaji bagi kat kakak aku. Gaji masuk jer, terus dia transfer semua kat kakak aku. Biasa orang perempuan pandai uruskan duit ngam-ngam sampai hujung bulan. Pernah sekali abang ipar aku nak uruskan, tak sampai setengah bulan duit dah tak ada. Terus insaf member, tak nak pegang duit," kata Syaz. 


"Ramai yang buat macam ni, termasuklah saya. Kad bank gaji, bini pegang. Dia uruskan semua. Elok je sampai sekarang? Anak dah tiga pun. Untuk belanja dan hobi kita, carilah duit tepi," kata Azli. 


Sementara itu yang lain pula berpendapat, setiap pasangan mempunyai cara tersendiri untuk menguruskan rumah tangga masing-masing. Tiada keperluan untuk mengutuk cara orang hanya kerana cara mereka berbeza dengan kita. Apa yang penting, perbuatan itu tidak salah di sisi undang-undang dunia dan akhirat. 

none
Copyright © 2009 - 2022 The Reporter
Made with by Templates Zoo